Endelig er jeg på plass på motorstadion i Uddevalla for prøvekjøring av de nye endurosyklene til Husqvarna. Opp gjennom årene har det blitt mange Huskyer for meg, og hjemme står det en TE 300 fra 2012, så derfor er jeg naturligvis litt ekstra nysgjerrig på hva KTM, eller snarere denne Mr. Pierer, har funnet på med det tradisjonsrike svenske merket.
FE 501
Jeg tar det litt rolig fra start, og da støvet omsider legger seg i depotet etter at samtlige journalister har frest avgårde, er det én modell igjen som ingen ville kjøre: FE 501. Å starte dagen med det største monsteret Husqvarna har var ikke helt det jeg hadde planlagt, men det er bare å ta tyren ved hornene etc.
Etter passet setter jeg tilbake 501-eren, litt overrasket over hvor lettkjørt den er i forhold til effekt. Et perfekt maskin for åpent terreng, type stubberace i skogen, men ikke akkurat noe for nybegynneren.
TE 125
Etter 501 fulgte litt blårykende totakter. TE 125 krever sin mann for å kjøres fort, men liker man å ligge på høye turtall, kan man være veldig rask på denne. Den veier bare 96 kilo og er utrolig lett å håndtere, og det gjør at nybegynnere vil sette stor pris på den.
TE 250
TE 250 har litt ekstra krefter å tilby sammenliknet med lillebror, så det går litt lettere opp de bratte steinbakkene, og ferden blir litt roligere. Girkassen og den lettarbeidede hydraulclutchen fungerer perfekt, akkurat som på de andre modellene.
TE 300
TE 300 er veldig lik TE 250 på det meste, bortsett fra motoren. Noen har matet den med steroider, du kan kjøre på helt feil gir, men likevel gir den ikke opp takket være det traktorlignende momentet.
FE 250
FE 250, den lille firetakteren, passer helt perfekt i de mest tekniske partiene blant glatte røtter og skarpe svinger. Men ikke la deg lure av den rolige motoren. Press den litt, og den er meget rask.
FE 450
Noe som imponerer med FE 450 (samme boring, men kortere slag enn 501), er fjæringen. Den er meget velavstemt og svelger unna alt, stort som smått. Den nye linken til WP-støtdemperen gjør at du har utmerket feste og driv bak. Den 48 mm grove 4CS-gaffelen gjør at den føles meget trygg foran.
FE 350
Etter to pass med hver ble favoritten FE 350 – for en sykkel! Den innsprøytede motoren har passe mye effekt til å fungere perfekt overalt. Du kan smyge deg opp blant såpeglatte røtter og steiner uten problemer, og skulle du trenge å løfte forhjulet, svarer den lynkjapt på gassen. En smart detalj er at kompresjonen og retur på forgaffelen kan justeres uten verktøy. Det er bare en stor feil med 350-en, og det er at den ikke står i garasjen min!
Artikkelen ble første gang trykt i Bike Katalogen 2014.
Tekst: Joakim Ottosson Foto: Husqvarna