Høydepunktet med den oppdaterte crosseren er den nye motoren. Fokus har ligget på raskere akselerasjon, og Honda har med dette i tankene sett over boring og slaglengde, gitt den en ny veivaksel, og finslipt alle innvendige deler.
I praksis betyr dette 9 prosent mer effekt, og Honda hevder at den skal være 3 prosent raskere over de første 10 meterne, og 3,6 prosent raskere frem til 30 meter. Derav uttrykket «Absolute Holeshot».
Motoren har også fått el-start som standard, som bare skal ha økt vekten med en kilo, og videre har motoren valgfri mapping som lar føreren velge basert på terreng og vær.
Også chassiset har fått omfattende endringer, med delt ramme og fjæring med søskenet CRF450R. Akselavstanden er krympet 3 millimeter, og den nye fjæringen er en 49mm Showa USD foran. Den nye rammen er 340 gram lettere enn på den forrige modellen, og Honda har spart vekt her og der i form av lettere clutchkorg, lithium-ion batteri, og bensintank av titan.