Data fra Motorcycle Sales Data viser at Honda troner suverent øverst på den globale salgslisten. Selv om det er BMW GS som jevnlig topper salgslistene i Europa som bestselgende sykkel med stort slagvolum, tegner de globale dataene et helt annet bilde. Dataene er samlet fra 92 land som registrerer nysalg, og omfatter både to- og trehjulinger – unntatt knyttet til Tuk-Tuker, ATV-er og Side-by-Side offroadkjøretøy. Mikro-scootere med motor er heller ikke medregnet.
Nettstedet rapporterer at listetoppen går til den globale giganten Honda, med hele 18,4 millioner solgte enheter i 2023. Dette er opp 4,3 prosent fra året før, og salgstallene betyr at Honda har en tredjedel av den globale markedsandelen av nyregistrerte motorsykler. Å selge nesten 20 millioner nye sykler i løpet av et år er et nesten ufattelig tall for oss her i Norge, men regioner som Asia, med sin umettelige appetitt på lette, rimelige sykler er bakgrunnen for Hondas massive salg.
Andreplassen på salgsstatistikken er kanskje mer overraskende. Den er det den indiske mc-giganten Hero (tidligere Honda India) som legger beslag på. De lager en rekke lette og kostnadseffektive sykler som er så billige at de nesten kan regnes som engangsartikler. Den meget attraktive prisen betyr at Hero er enormt stor i India og mange andre land på det asiatiske kontinentet, noe som hjalp merket til å selge 5,6 millioner sykler, med de fleste av dem i India.
Listen over de syv mestselgende i verden ser slik ut:
Honda ………………………..18.4 millioner
Hero ……………………………..5.6 millioner
Yamaha ………………………. 4,6 millioner
Bajaj ……………………………. 3.6 millioner
TVS Motor …………………. 3,4 millioner
Yadea (EV spesialister). 2.5 millioner
Suzuki ……………………….. 1.9 millioner
Det er ingen tvil om at volummarkedet er Asia, derav de mange forholdsvis ukjente merkene. Men – for dem som mente at Suzukis MC-salg er på vei ut: 1, 9 millioner solgte på verdensbasis høres ikke ut som en snarlig død…