Honda MSX 125

På MC-messen var det mange som flokket seg rundt MSX 125. Og det var ikke først og fremst de som snart fyller 16 og tar lappen for lett sykkel. Tvert imot var de fleste menn med gråstenk i tinningene, som akkompagnert av kommentarer som ”jeg hadde en Honda Monkey” eller ”min Dax var så bra” foretok en nostalgisk reise langs Memory Lane.

Kompakt, lettkjørt og praktisk ifølge Honda
Honda selv beskriver MSX som en kompakt, lettkjørt og praktisk modell som skal tiltrekke seg både yngre og eldre førere over et bredt bruksområde. Ikke helt uventet trekker de også paralleller til forgjengeren Monkey på 50 kubikk og Dax på 70.

MSX er kompakt, men klarer uten problemer mine 183 centimeter. Fra førerplassen oppleves den ikke som så liten som den faktisk er – med positivt fortegn – og brytere og instrumenter er fullvoksne både hva størrelse og funksjon angår. 

Motoren starter med svak putring. Samme maskin finner du i scooteren Wave 125, og med rundt en million produserte enheter er det en velprøvd konstruksjon. Innsprøytningen svarer mildt, og motoren føles relativt kvikk til tross for lav trimmingsgrad.

Den firetrinns girkassen og den wirestyrte våtclutchen jobber lett, og dette gjelder også resten av motorsykkelen. Vekten er lav, 102 fulltankede kilo, og dette bidrar til smidigheten. Bremsene, små skiver både foran og bak, har ingen problemer med å håndtere verken vekt eller effekt.

Noe myk, men uventet stabil
Kjøremessig preges MSX av en merkbar mykhet. Både for- og bakfjæring er følsom, men kunne godt ha vært litt fastere. Chassiset i seg selv har dog ingen problemer med å klare det tidvis offensive tempoet på Borås gokartbane, som lanseringen er lagt til. Akselavstanden er korte 1 204 millimeter, men stabiliteten er uventet god med tanke på at hjulene bare måler 12 tommer i høyden.

Kult scooteralternativ/leketøy
Å betegne MSX som et fullgodt alternativ til en ”normal” motorsykkel blir ikke helt riktig. Den er heller et kult alternativ til en scooter, leketøy på hytta eller noe du kan ta med på ferie i bobilen. Prislappen er human, og driftskostnadene nesten uslåelige. Honda oppgir et forbruk på 1,5 desiliter per mil.

For egen del er det dog ikke drivstofføkonomien som frister ved MSX – snarere tvert imot. Den store tilgangen på tilbehør fra først og fremst Japan vil eksplodere innen kort tid. Jeg skulle gjerne hatt en MSX med Over-chassis og karbonfiberfelger i  garasjen. 

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 9 2013.
Tekst: Magnus Wallner            Foto: Rolf Målberg, Honda

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser