Ifølge Honda så skal den nye girkassen tillate en sportslig kjørestil, kombinert med enkel bruk og høy effektivitet. Dette skal igjen gi likeverdig eller bedre drivstoff-økonomi enn en konvensjonell girkasse.
Den nye VFR-en med V4 motor skal utstyres med den nye, automatiske girkassen og blir å finne på det europeiske markedet i 2010.
Verdens første
Girkassen er verdens første automatiske girkasse som dobbeltclutch for motorsykler og har et design som skal kunne integreres med allerede eksisterende motorer uten større modifikasjoner.
Myk akselerasjon og ikke-merkbare giringer loves og det kommer til å finnes tre forskjellige nivåer å velge mellom. D-mode for vanlig «hverdagskjøring», S for sport og en manuell innstilling hvor du girer som normalt. Honda sier også at de gradvis vil tilpasse det nye systemet til større motorsykler.
Akkurat som hos biler alternerer de to clutchene slik at når du har den i førstegir og akselererer så forberedes gir to for å få en så jevn og effektiv effektflyt som mulig.
Hva tror om dette?