Siste nytt
Hondas globale motorsykkelvirksomhet kalkulerer med at salget for inneværende regnskapsår vil ende på 20,2 millioner sykler, noe som tilsvarer rundt 40 % av antall solgte motorsykler på verdensbasis. Regnskapsår vil avsluttes 31. mars 2025, og den langt overveiende delen av salget ventes å komme fra det asiatiske markedet, inkludert Indonesia, Thailand, India og Vietnam. Forventet antall solgte motorsykler i disse markedene er 17,1 millioner. Japan, Europa og USA utgjør bare 6 % av det årlige salget, med til sammen 1,2 millioner enheter. Det kan virke lavt, men sett i sammenligning: BMW Motorrad feiret sitt beste salgsår noensinne i 2024 ved å selge 210 408 sykler globalt. Det må imidlertid tas i betraktning at BMW ikke produserer modeller med lavt slagvolum, noe som utgjør den absolutt største delen av Hondas globale salgstall.
Ifølge den japansk merkevaren er etterspørselen etter større motorsykler høy over hele Europa, med segmenter som inkluderer CB naked, CBR sportsmodeller og Africa Twin adventuremodeller som bestselgere. «I tillegg ble historisk populære modellnavn som Hornet og Transalp gjenopplivet i Europa,» het det i en uttalelse fra merket. «Honda produserer disse modellene i mindre antall, og med høy produktvariasjon. Effektiviteten i utvikling, innkjøp og produksjon økes imidlertid ved bruk av felles plattformer.»
Med tanke på fremtiden spår Honda en økning i salget – hovedsakelig i Sørvest-Asia. Her selges det allerede ca 50 millioner motorsykler i året, fordelt på alle merker. Honda forventer at dette vil stige til 60 millioner innen 2030, inkludert elektriske motorsykler. Honda planlegger å introdusere 30 elektriske modeller innen 2030 og øke det årlige globale salget i dette segmentet til fire millioner. De planlegger også å oppnå karbonnøytralitet på tvers av alle mc-produkter på 2040-tallet.