SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
Gold Wing, flaggskipet i Hondas modellprogram, har nådd den respektable alder av 38 år. I årenes løp har modellen fått større motor, mer kåper og alt mulig utstyr. Men hva skjer når man fjerner alt dette?
Baggere – cruisere med sidevesker – er blitt enormt populære på den andre siden av Atlanteren, så Hondas avgjørelse om å utvikle Gold Wing i samme retning kommer ikke som noen overraskelse. Utstyret er enklere, og lyktekåpen er stilriktig og lav. Prisen inkluderer sidevesker, men toppboksen er borte, og til forskjell fra andre sykler i samme klasse glinser det ikke bare i krom.
Førervennlige kjøreegenskaper og komfort.
Til tross for at F6B veier cirka 30 kilo mindre enn originalen, kan den 385 kilo tunge motorsykkelen ikke akkurat kalles noen lettvekter. Vekten merkes dog ikke underveis. Det er lett å komme overens med den massive sykkelen takket være det lave tyngdepunktet. Den lave salen gir god komfort, og ergonomien er romslig og fin.
Speilene gir førsteklasses sikt, og de lettleste instrumentene kompletteres av en informativ kjørecomputer. Førermiljøet kryr av brytere og hendler. En stor del tilhører lydsystemet, og man lurer på om det ikke hadde holdt med litt færre.
Foran sitter en teleskopgaffel på 45 millimeter, og bak finner man en enkeldemper. Chassiset fungerer bra. Kun større ujevnheter slår gjennom.
Ypper seg mot sportssykler.
F6B er ganske sportslig, og dette fremheves ikke minst av ytelsen i den kraftige motoren. Sportssykler må passe seg ved rødlys! Motoren er ikke eksplosiv, men effekten er jevn og fin. Det utrolige momentet merkes allerede ved tomgang.
På landeveien er F6B stabil uansett hastighet. Det lille kåpeglasset fungerer fint, men når hastigheten overskrider 100 km/t, trenger man øreklokker for å kunne høre på radioen, og slike kan selvsagt kobles til.
Girkassen fungerer bra, og utvekslingen er høy nok for touring. Gold Wings revers mangler, så det er greit å planlegge hvor man parkerer den tunge motorsykkelen. Kardangen er ekstra kultivert, og den følsomme clutchen er førervennlig. Hondas DCBS (Dual Combined Brake System) bremser effektivt og sikkert sammen med ABS-en.
Mye sykkel for pengene.
Honda F6B er ingen tradisjonell bagger, men en trivelig og sportslig muskelmodell. Den liker å cruise og more seg langs svingete veier, samt tilbakelegge lengre touringetapper. Den relativt høye prisen er et aber, men man får mye sykkel for pengene.
Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 7 2013.
Tekst: Petri Suuronen
Foto: Valtteri Nygren