Det er noen ganger i året at bilkøer er ekstra morsomme, og en slik opplevelse får jeg i salen på Hondas nye Rebel. Den smale og lettsvingte sykkelen er fin å bevege seg med i trengselen, og når lyssignalet veksler til rødt, står jeg og hører på murringen fra potta.
Rebellens rekketoer på 471 kubikk har doble overliggende kamaksler og fire ventiler per sylinder. Det er samme motor som i CBR 500R, men med mer avansert innsprøytning som gir en jevnere effektkurve. Momentet er som best ved 6 000 rpm (44,6 Nm), mens du finner de 45 hestene ved 8 500 rpm.
Rebel har lav salhøyde (690 mm), og den bratte bensintanken gir følelsen av å sitte ”i” istedenfor ”på” sykkelen. Det bidrar også til god kontroll i køene sammen med motorsykkelens smale mål og nøytrale styring. Førsteinntrykket er at jeg sitter komfortabelt i salen og at kjørestillingen er oppreist, selv om knærne havner høyt oppe, men dette spiller en mindre rolle siden tanken og styret også er høyt plassert.
Jeg tar meg ut på motorveien, som ikke er sykkelens hjemmebane, men kortere strekninger er ok. I hastigheter over 100 merker man litt vibrasjoner i speilene, men ikke slik at det forstyrrer verken i håndtak eller fothvilere. Imidlertid er jeg for lang (186 cm), og dette merker jeg etter noen timers kjøring. Men vinden forstyrrer ikke nevneverdig siden du sitter så lavt, og enda bedre skulle det bli med den vesle tilvalgskjermen.
Desto morsommere blir det på svingete småveier, der fete dekk, en oppreist kjørestilling og bakkeklaring gir plusspoeng. Det første som tar nedi er fothvilerne, men så mye legger jeg den ikke nedi under prøvekjøringen. Forbikjøringer går smertefritt, og bremsene er tilstrekkelige til tross for at de knapt nok imponerer på papiret. ABS får du imidlertid, og følelsen er helt godkjent.
Honda CMX 500 Rebel har ikke noe naturlig segment den kan plasseres i. Jeg prøver med ”avskallet custombobber”. Samtidig passer den godt til moteriktige bypendlere, og gir dermed scooterne noe å bryne seg på. Rebel er tøffere, har bedre kjøreegenskaper, og hvis den i tillegg får utstyr som Hondas Comfort Pack med vindskjerm og 12-volts uttak, eller Travel Pack med bagasjebærer og 16 liters sidevesker, blir den mer praktisk.
Prosjektleder for CMX 500 Rebel har vært Keita Mikura, mannen bak futuristiske Honda NM4 Vultus. Den anime-inspirerte 750-en som fikk en blandet mottakelse. Også Rebel er en sykkel utenfor malen, men den er langt mer jordnær enn Vultus. Prisen er kanskje i høyeste laget og på samme nivå som Kawasaki Vulcan S, som også er en glider for A2-førere. Vulcan S er imidlertid større, og en mer tradisjonell glider med 650 kubikks motor, høyere vekt og lenger akselavstand.
I sum er Honda CMX 500 Rebel en morsom innstegssykkel, uten for den sakens skyld å være kjedelig. Bakdemperne kunne vært bedre, og passasjerkomforten er lik null på den harde salen – en pute som med fordel kan skrus av. Da får man en tøff singelsykkel som med sidevesker blir en mer praktisk jobbpendler. Rebel har også potensial som et grunnlag for custombygg.
Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 10 2017
Abonnenter får bladet først og til best pris. Her oppretter du et abonnement.
Tekst: Andreas Jennersjö Foto: Kristin Johansson