For 2024 oppgraderes CRF1100L Africa Twin og CRF1100L Adventure Sports både når det gjelder ytelse, design og praktiske egenskaper.
På motorsiden får den populære parallelltwinen på 1084 kubikk mer effekt og dreiemoment i lav- og mellomregister. Maks effekt er fremdeles 75 kW (102 hk), men dreiemomentet har økt med 7 % til 112 Nm og kommer allerede ved 5500 omdr. i stedet for tidligere 6250. Økningen skyldes høyere kompresjon (10,5:1 versus 10,1:1) og oppdatering av ventiltiming, lufttilførsel og motorkontrollenhet. Et forbedret eksosanlegg og en ny lyddemper med dypere tone ved høye turtall bidrar også til den sterkere motoren.
Begge modellene kan leveres med enten med manuell girkasse eller Hondas populære dual-clutch girkasse (DCT). For 2024 har DCT på Africa Twin-modellene blitt forbedret for å dra nytte av motorens høyere turtall og girer ned tidligere. Systemet er også mer følsomt for svingkjøring og clutchfølelsen er mer naturlig ved start fra stillestående og mellom første og andre gir.
CRF1100L Africa Twin
En stor nyhet på CRF1100L Africa Twin er at Showas elektroniske fjæringsjustering EERA™ nå er tilgjengelig som ekstrautstyr med tilpassede innstillinger. Showa EERA™, som tidligere kun var tilgjengelig som ekstrautstyr på Adventure Sports, gjør det enkelt å optimalisere dempingen for alle forhold, mens forspenning av bakdemperfjæren kan justeres mens du kjører via den 6,5-tommers farge TFT-skjermen. Systemet har fire forhåndsinnstilte modes: SOFT, MID, HARD og OFF-ROAD, pluss det justerbare USER-mode hvor føreren selv kan justere innstillingene etter egen smak med noen få knappetrykk.
CRF1100L Africa Twin ruller nå på slangeløse Metzeler Karoo Street-dekk som standard, noe som gjør dekkreparasjoner langs veien enklere med hjulene på plass. For bedre grep på asfalt er også det grovmønstrede Michelin Anakee Wild godkjent for sykkelen.
I tillegg har 2024-modellen bedre langdistansekomfort, takket være ny, større vindskjerm med mer effektiv vindbeskyttelse og fem høydeinnstillinger. Vindskjermen er montert på en kåpe med nytt, aggressivt design. CRF1100L Africa Twin kan leveres i Grand Prix Red og Matt Ballistic Black Metallic. Den spesialutstyrte CRF1100 Africa Twin med Showa EERA™, varmehåndtak og 12-volts uttak vil også være tilgjengelig i rødt og svart, pluss Pearl Glare White/Glint Wave Blue Metallic trefarget alternativ.
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports
I 2022 var mer enn annenhver solgte Africa Twin en Adventure Sports-modell, og nå blir den populære adventuresykkelen sterkere, mer praktisk og mer klar for 2024.
Den største nyheten er et mindre 19-tommers framhjul med bredere dekk, 20 mm kortere fjæringsvei og Showa EERA™ som standardutstyr. Det nye framhjulet gir bedre grep, respons og stabilitet på asfalt når sykkelen er tungt lastet, men har minimal innvirkning på offroadegenskapene. Samtidig havner tyngdepunktet lavere slik at sykkelen er lettere å manøvrere i lav hastighet.Den kortere fjæringsveien gjør det også lettere å nå ned til bakken. Over det oppdaterte framhjulet har kåpen også nytt, aggressivt design med både bedre vindbeskyttelse for overkroppen og lavere luftmotstand. Akkurat som på søskenmodellen har vindskjermen nå fem stillinger. Salen er også ny, med 15 mm tykkere og fastere skumpolstring for bedre touringkomfort.
Fargealternativer for Adventure Sports 2024 er Matt Ballistic Black Metallic og tretonet Pearl Glare White.
Leveransene av 2024 CRF1100L Africa Twin og CRF1100L Africa Twin Adventure Sports til europeiske forhandlere begynner i november 2023.