Yamaha er et av de første teamene som avduker sesongens MotoGP-motorsykkel. Under dagens pressekonferanse i forbindelse med dette fortalte ledelsen i Yamaha-teamet om noen av utfordringene med de nye regelendringene, og selvfølgelig ble førerne spurt både om den nye raceren og dramatikken i forrige sesong.
Når det gjelder løpssyklene, mener Yamaha at felles ECU-enhet for alle team og den nye dekkleverandøren har gjort utviklingsarbeidet mellom 2015 og 2016 til et av de mest intensive noensinne.
Ny elektronikk krever at motorsykkelen må få en totalgjennomgang. Motorsyklene er nylig montert i Japan, og skal snart sendes til Sepang i Malaysia for den første testen.
Jorge Lorenzo sa under pressekonferansen at han ønsket å få den nå begrensede elektronikken til å jobbe nærmest mulig den de hadde i fjor. Som mange andre mente han at det kommer til å ta lang tid å få orden på innstillingene til de nye Michelin-dekkene, men Lorenzo tror at han er en av førerne der kjørestilen vil passe de nye dekkene best.
Valentino Rossi etterspør en høyere toppfart på rakene hos teamets motorsykler i år, for dette var noe han savnet i forhold til konkurrentene i fjor. Rossi var litt mer bekymret over Michelin-dekkene enn Lorenzo, i hvert fall framdekkene. Å få skikk på disse vil nok kreve mye tid og ressurser under vinterens kommende tester.
Yamahas racingansvarlige, Lin Jarvis, svarte slik på spørsmålet om hvordan de håndterer rivaliseringen mellom Yamaha-førerne: – Vårt team, ingeniører, mekanikere og så videre, jobber veldig godt sammen. Vi er klar over at førerne våre konkurrerer mot hverandre i mesterskapet, men ser ingen grunn til å sette opp en skillevegg i garasjen for det.
Om Yamaha har fått alt på stell eller om de skyndte seg for å være først ute med en pressevisning som denne, vil avsløres under testene i vinter. Også denne sesongen ser ut til å kunne by på mye dramatikk, for midt i sesongen går nemlig kontrakten til mange av de beste førerne ut. De vil da sannsynligvis gjøre alt de kan for å havne hos det teamet som lykkes best med å tilpasse seg de nye reglene.
Foto: Yamaha Factory Racing