SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
Traction control, utkoblingsbar ABS og criuse control blir standard på den nye adventuremodellen fra Triumph.
Triumph fortsetter med andre ord med sine agressive fremstøt i markedet og siden fjorårsmodellen Tiger 800 ble den mestselgende eventyrsykkelen i Europa i år, smeller de selvsagt til med en storebror. Nå skal BMW R1200GS få merke konkurransen og Tiger Explorer skal både være lettere, sterkere og med et bredere dreiemoment enn BMWen, lover Triumph.
137 hestekrefter
Den engelske produsenten har foreløpig ikke presentert noen tall, men såkalte sikre kilder forteller at modellen får 137 hestkrefter og 121 newtonmeter fra den helt nyutviklede rekketreeren på 1200 kubikk.
Rødmarkeringen er ved 10 000 omdreininger og Triumph benytter seg for første gang av ride-by-wire-teknikk. Bakhjulet sitter i en enkelsving, drives med kardang og er 17 tommer stort. Forhjuler er på 19 tommer. Tanken rommer 20 liter og modellen kommer med sentralstøtte.
I Norden kommer modellen til å selges enten «naken» eller fullkittet med ekstralys, veltebøyler og annet tilbehør. Dessuten kan både styre og vindskjerm justeres. Generatoren er på hele 950 watt, noe som gir rom for mye elektronisk tilbehør og dette har selvsagt Triumph benyttet seg av. Flere innstillingsmuligheter er dessuten flyttet til styret, deriblant styringen av kjørecomputeren.
Modellen forventes å være i salg rundt mars.
Hva synes du om Triumph Tiger Explorer? Tror du den kan utfordre storselgeren BMW R1200GS?