Yamaha overhaler sine terrengmodeller skikkelig til 2018. For WR250F betyr dette en rekke oppgraderinger på motoren. En ny topp med nydesignede innsugs- og eksosporter, sammen med et kortere innsug, øker kreftene på toppen av registeret. Nye kamaksler og ventilfjærer gir et enda mer stabilt lav- og mellomregister.
Stemplene er nye og lettere, men også veivakselen og råden er justert for en mer balansert gange og enda bedre driftssikkerhet. Alle endringer av motorens hardware matches av en omprogrammert ECU. Yamahas smidige Power Tuner finnes også som ekstrautstyr. Clutchen skal gi forbedret følelse, kickstarten er nå borte, og dette sparer vekt.
Rammen har fått samme justeringer som den hos nyeste YZ250F, og dette betyr at den mest sentrale rammebjelken er 12 millimeter bredere på det meste. Motorfestene er nye, og fothvilerne er annerledes plassert.
Den fjærutstyrte KYB-gaffelen og KYB-bakdemperen er justert for å passe det nye chassiset. Felgene er blå, og grafikken er også ny i 2018.
Den store 450-modellen får ikke like mange oppdateringer som sin lillebror, her kommer den store oppdateringen i 2019. Men ECU-en er modifisert når det gjelder tenning og bensintilførsel for å gi bedre gassrespons. Demperne er justert, og kickstarten er nå helt borte. Også WR450F får ny grafikk og blå felger til 2018.