Kawasaki har endelig grepet sjansen og funnet en moderne, retrostylet modell. Nye Z900RS ser på papiret ut til å være et skoleeksempel på hvordan en moderne retro skal bygges. Produsenten har tatt fjorårets svært så velbygde og kapable Z900 og gitt den en gjennomgående makeover.
Det er nesten umulig ikke å dra paralleller til Yamahas XSR900, basert på MT-09, når Z900RS skal undersøkes. Men uten ennå å ha kjørt Z900RS kan vi konstatere en ting til Kawaens fordel. Kawasaki har lyktes utrolig godt med å kople Z900RS til en klassisk modell fra produsenten, i dette tilfellet lekre Z1 fra 1972. Et kunststykke som Yamahas nye XSR-modeller ikke helt har klart, selv om de ellers har toppytelse i våre egne tester.
Det er nettopp den vellykkede designen som gir Z900RS særpreg. Tanken er ny og dråpeformet, og den krevde faktisk at rammen ble modifisert noe for å få en ideell plassering. Det var først etter at tanken kom på plass at de nye kåpene og salen kunne designes, og dette har gitt et fint resultat i jakten på retro-looken.
Motordekslene har fått små kjøleflenser for et mer klassisk utseende, og eksossystemet er spesialdesignet for modellen når det gjelder både stil og lyd.
Den store, runde lykten er av den moderne LED-typen, som gir en kul blanding av da og nå. Også blinklys og baklys er av LED-typen. Instrumenteringen domineres nå av to analoge målere, og en multifunksjons LCD-skjerm.
Hjulene er også nye, og de flate eikene er formet for å føre tankene til stilen hos klassiske trådeikefelger. En større teknisk nyhet er at modellen kommer med Kawasakis traction control KTRC med to nivåer, en funksjon som fjorårets Z900 ikke hadde.
https://www.youtube.com/watch?v=wXYsdgCbOSs