Superleggera, italiensk for superlett, er en modell kun selges via innbydelser fra Ducati og som baseres på Panigale R. Produsenten skal ikke lage mer enn 500 eksemplarer og hver modell får et eget produksjonsnummer på styrekronen. Foreløpig vet vi at minst ett eksemplar havner i Norge.
Som navnet antyder har vekten minsket kraftig. Monocoquerammen og felgene er av magnesium, mens kåpene og bakrammen er av karbon. Eksosystemet og de fleste skruer er av titan. Alt dette for å presse vekten ned til hysteriske 155 kilo! Kjøreklar med 90 prosent full tank lander vekten på 177 kilo. Til sammenligning veier Panigale R 189 kilo, altså en reduksjon på 12 kilo.
200 + hester
Ducati gir oss ingen nøyaktige siffer enn så lenge, men effekten sies å ligge på over 200 hester. Superquadro-motoren er massert med veivaksler, som er balansert med volfram, og ventiler av titan. For første gang på en gatemodell fra Ducati brukes bare to stempelringer, noe som reduserer både masse og friksjon. Stempeltoppen er ny og med World Superbike-spesifikasjon for å kunne øke kompresjonen. Superleggeras kompresjon har økt til 13.2:1, sammenliknet med R-ens 12.5:1.
Forøvrig er demperne naturlig nok fra Sverige, og for kjennere vil FL916 foran og TTX36 med fjærer av titan bak, få det til å renne over i kjeften.
Mye elektronisk snadder
Superleggera leveres selvsagt med flere av Ducatis elektroniske hjelpemiddel. Deriblant Ducati Wheelie Control (DWC), Ducati Traction Control (DCT) og Engine Brake Control (EBC). Ducati Data Analysis+ (DDA+) er installert og har fått ytterligere en sensor for å kunne måle nedleggsvinkel.
Superleggera leveres med et Race Kit for den som vil ut på banen. Kittet øker motoreffekten med fem hestekrefter og reduserer vekten med 2,5 kilo. I kittet inngår et racingsystem av titan fra Akrapovic, högre kåpeglass, beskyttelsestrekk, depotstøtte, fester hvis du ta bort speilene og verktøy for å fjerne skilt støtte.
Norsk pris blir rundt 700 000 kroner.
Ja, så er det bare å gi full gass og håpe på det beste.