Dette er de første offisielle bildene av Yamahas etterlengtede sportsversjon av XSR900: XSR900 GP. Og hvis utseendet – og fargene – minner deg om Yamahas GP 500 sykler kjørt av slike som Eddie Lawson og Wayne Rainey på 1980-tallet, så er det helt bevisst. Når det gjelder GP er det,som navnet antyder, en referanse til de mange VM-vinnende GP 500-ene, spesielt V4/Deltabox som ble kjørt av Lawson og Rainey. Det samme gjelder også andre Deltabox-maskiner, for eksempel TZR250, den første som brukte Yamahas pressede aluminiumsramme på gate.
Bortsett fra styling og detaljer er den nye GP basert på XSR900, Heritage-versjonen av Yamahas populære MT-09 roadster-trippel. GPs motor og ramme er samme som Tracer 9 GT+, bortsett fra at rammen (og svingarmen) får en ny sølvfarget finish som minner om 1980-tallet. Bakrammen er imidlertid ny, og styrehodet er nå i aluminium.
Dempere og hjul er også som på XSR900, men mye av resten av utsyret, inkludert karosseri, dashbord og bryterutrustning er nytt. Tanken er på 14 liter og er hentet fra XSR. Halvkåpen er, som nevnt, helt ny. Foran sitter en liten «kompakt linsemodul» innfelt i nesen for å understreke raceutseende. Det er også et nytt sete, komplett med racepukkel og GP nummerskilt i retrostil. Sidedeksler er også nye. Instrumentpanelet er en ny, større 5-tommers TFT-skjerm montert mellom GPs clip-ons. Bryterutstyret er også nytt og mer ergonomisk. Ellers: Quickshifter med mellomgass, komplett pakke elektronisk førerassistanse som inkluderer tre Ride modes, Bluetooth og cruisekontroll(??!).
XSR900 GP leveres i to farger: Legend Red (bildet) eller Power Grey. Pris er ennå ikke klar.