Norges råeste bil- og MC-treff lørdag 14. juni i Lillestrøm!
Motorsykkelen jeg har foran meg er gjennomgående svart. Det eneste glimtet av andre farger er de gylne felgene med en design som skal føre tankene til 60- og 70-tallets formelbiler. Vi snakker om nye Harley-Davidson Low Rider, som nå venter utålmodig på å begi seg ut på de svingete sydfranske veiene ved Marseille. Modellen er svaret på etterspørselen etter en oppfølger til klassikeren FXR, som ble lansert tidlig på 80-tallet.
Screamin’ Eagle-motor i oppgradert Dyna-chassis
En hvass motor i et av produsentens mest kapable chassis er grunnideen. Denne gangen er det Screamin’ Eagle-motoren i et oppgradert Dyna-chassis. Støtdemperne hos Low Rider S har et tøffere snitt både foran og bak. De har vært ekstrautstyr fra en god stund tilbake, men leveres her som standard. Demperne jobber fint med det tidvis grove underlaget idet det endelig er klart for å ta ut den nattsvarte glideren på veiene.
Den grove demperen foran er stabil også ved hard innbremsing. Bremsene i seg selv utmerker seg ikke på noe vis, men de gjør jobben uten å protestere. Det mest gledelige i denne konstruksjonen er motoren, som virker kapabel til hva som helst. Den går raskt opp i turtall, og gassvaret er herlig analogt og nesten brutalt. Opplevelsen blir selvsagt enda bedre av at motoren på 1 800 kubikk suger i seg luft gjennom et åpent luftfilter og slipper den ut igjen gjennom et buldrende eksossystem. Girkassen jobber lett og gir et stabilt inntrykk. Motor og girkasse i kombinasjon med en lettdosert clutch og lav salhøyde gjør Low Rider S forholdsvis lett å manøvrere på langs landeveien og i bytrafikken.
Kjørestillingen er av den klassiske cruisertypen med føttene langt fremme, men styret har en moderne design. Det har høye risers, er ganske rett, men noe nedoverbøyd. Salen gir god støtte for korsryggen, men polstringen er tynn.
Målerne burde ikke vært på tanken
Den lille kåpen over frontlykten er praktisk vindavvisende og kunne gjerne romme både speedometer, turteller og blinklys. Dessverre har Harley valgt å plassere både målere og varsellamper på tanken. Dette gjør bykjøring vanskelig, da du må vende blikket helt bort fra veien for å sjekke om du har slått av blinklysene.
Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 7 2016.
Tekst: Andreas Jennersjö Foto: Harley Davidson