Norges råeste bil- og MC-treff lørdag 14. juni i Lillestrøm!
Harley-Davidson kommer med to nye Sportster-modeller på markedet; Forty-Eight Special og Iron 1200.
De nye syklene skal lokke til seg de kundene som vil bygge videre på en modell, men som kanskje verken har tid eller kunnskap til å gjøre dette selv. Harley-Davidson mener at de nå gjør det som kundene selv har gjort i flere generasjoner. Sportsteren er mange ganger blitt forvandlet til enten en Bobber, flat track eller caféracer.
Den nye luftkjølte Evolution-motoren på 1202 kubikk skal gi 96 Nm ved 3500 rpm/minutt, som er cirka 36 prosent mer moment enn forgjengeren Iron 883. Man har slengt på en smak av 70-tallet gjennom lakkering og styling av syklene.
Forty-Eight Special har fått en 49 millimeters forgaffel som sitter fast i en triple clamp-gaffelkrone. Det er støpte aluminiumfelger på begge modellene, men med litt ulikt utseende.
Forty Eight Special er utstyrt med 16-tommers felger foran og bak i dimensjonene 150/80-16 og 130/90-16, med Michelin Scorcher31-dekk. Den har fått en salhøyde på 705 millimeter, og et styre som H-D kaller «tall boy».
Iron 1200 får en litt smalere look med 150/80-16 bak og 100/90-19 foran. Salhøyden er 735 millimeter på Iron 1200, og den er utstyrt med et mini-apehengstyre, og en liten toppkåpe.
Begge syklene har en tjenestevekt på 256 kg.