GSX 650 F 2008 –

Det finnes motorsykler som gjør alt det morsomme, smarte og praktiske som motorsykler er så gode på, men uten de dramatiske gester eller den iøynefallende designen som kjennetegner mange av de seneste årenes spesialiserte modeller. Suzuki GSX 650 F er en slik.

Den er større og sterkere enn de rimeligste syklene. Ingen streetfighter. Ingen touringsykkel. Heller ikke en allroad, offroad, sportsykkel eller retrosykkel. Og verken stor eller liten. Denne vegringen mot å bli satt i bås rommer en utstrakt opprørstrang.

Basis i Bandit 650
Det teknologiske grunnlaget for modellen er i hvert fall lett å  definere: Bandit 650. Men forskjellene mellom den helt kåpeløse Bandit, Bandit S med halvkåpe og GSX 650 F finner du ikke ved å skumlese de tekniske spesifikasjonene. De deler den samme væskekjølte rekkefireren på 85 hestekrefter, samme stålrørsramme, samme felger, tank, gaffel, bremser og eksossystem. Men i et forsøk på å profilere GSX 650 F som noe mer enn en Bandit med helkåpe har Suzuki utstyrt den med instrumentering og kåper der utseendet bærer tydelig preg av den betydelig mer sportslige GSX-R-serien.


Du som liker sportsyklenes utseende, men ikke deres ukomfortable kjørestilling og høye eierkostnader, får her et svært bra alternativ du kan vurdere.

Justerbart styre, salen burde være lav nok for de fleste
Det komfortabelt plasserte styret kan justeres på to faste nivåer som flytter det 10 millimeter mot eller vekk fra føreren. Dog går det ikke an å justere salhøyden, men dette er mulig på de to Bandit-versjonene. 790 millimeters salhøyde er relativt lavt, og gjør det mulig for de fleste førere å få tilstrekkelig bakkekontakt ved rødlys.


ABS fra og med 2009
ABS er standardmontert på alle norskimporterte eksemplarer fra 2009, og funksjonen er prikkfri. Pulseringen i systemet oppleves ikke som forstyrrende, men jobber distinkt og effektivt. Både bremse- og clutchhendel er justerbare, og clutchen hydraulisk styrt.

Litt overraskende er GSX 650 F bare en kilo tyngre enn den helt kåpeløse Bandit, og fem kilo lettere enn Bandit S med halvkåpe.

160-bredde på bakdekket innebærer at du kan finne kvalitetsbakdekk til rundt tusenlappen. Sammenlignet med to 190-bakdekk, som en tusenkubikker uten problemer forbruker i løpet av en sesong, sparer du et par tusenlapper.

Stabilt og lettsvingt chassis
Stålrørschassiset er både stabilt, komfortabelt og lettsvingt. Imidlertid er Kayabafjæringen bak (som mangler justerbar kompresjon) ikke tilpasset svært aktiv kjøring, men gjør GSX 650 F gyngete når farten øker. Denne feilen har en ganske enkel og rimelig løsning: sett på en støtdemper fra en Suzuki Hayabusa, den passer perfekt.


Bytt gjerne til Busa-demper bak
Originalens støtdemper er kjent for ikke å bevege seg særlig mye. Slaglengden er oppgitt til 128 millimeter, men i praksis benyttes ikke hele spennvidden. Den store fordelen med å skifte til en Hayabusa-støtdemper er at hele slaglengden (140 millimeter) utnyttes, og gjør at hver ujevnhet i underlaget forvandles til en nyansert, myk og kontrollert fjæringsbevegelse. Det blir både mer komfortabelt og sikkert. På eBay er det mulig å kjøpe en brukt Hayabusa-støtdemper for under tusenlappen.

Suzuki har igangsatt en tilbakekallingskampanje for GSX 650 F av årsmodell 2007–2010. Denne gjelder laderegulatoren. Tilbakekallelsen omfatter mer enn 16 000 motorsykler, og gjelder flere Suzuki­modeller der laderegulatoren har samme feil. Feilen går ut på at motoren ganske enkelt stopper når batteriet ikke lades tilstrekkelig. Sjekk altså at selger har fått utført dette (montering av ny laderegulator) av et autorisert Suzukiverksted; det skal fremgå av  serviceboken.

Suzuki GSX 650 F er ellers en motorsykkel som vil og som faktiskt lykkes med å være eierens beste venn i de aller fleste tilfeller. Og vennskapet trues ikke akkurat av de svært rimelige eierkostnadene og den høye driftssikkerheten.

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 9 2013. 
Tekst: Tobias Bovin                   Foto: Bike

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser