Honda Africa Twin debuterte for 30 år siden, og har hatt høy anseelse blant hardkokte eventyrmotorsyklister.
Den nyeste versjonen, som ble lansert i 2016, er helt klart en eventyrer, men den hadde potensial til å bli litt mer rampete, og det er her 2018-års Honda Africa Twin Adventure Sports kommer inn i bildet.
I tillegg til det mest synlige, som nye dekaler, motorvernbøyler og bukplate under motoren, har det skjedd flere mindre synlige oppgraderinger.
Blant annet er tanken vokst med 5,4 liter, og dette skal gi en rekkevidde på over 500 kilometer. Varmeholker er en annen velkommen ny detalj, og det samme er strømuttak.
Som hos vanlige Africa Twin av 2018-utgaven har Adventure Sports Ride By Wire-gass og tre valgfrie kjørenivåer, samt en modifisert luftboks som skal gi bedre respons i mellomregisteret. Traction control-systemet har flere nivåer i 2018. Adventure Sports har også et nytt eksossystem som skal gi litt mer offensiv lyd.
Et nytt litium-ion-batteri sparer 2,3 kilo på vekten for samtlige Africa Twin-versjoner i 2018. Spesifikt for Adventure Sports er 22 millimeter lengre fjæringsvei foran og 20 millimeter lengre fjæringsvei bak sammenlignet med standardversjonen. Også bakkeklaringen er 20 millimeter høyere.
Salen har en flatere design, og vindskjermen er høyere på Adventure Sports. En annen detalj som gjør det mer komfortabelt ved stående kjøring med Adventure Sports, er bredere fothvilere.
Dypdykk i faktarubrikken for alle detaljer.
Honda Africa Twin Adventure Sports – 2018
ENGINE
Type
Liquid-cooled 4-stroke 8-valve parallel twin with 270° crank and uni-cam
Displacement
998cm3
Bore & Stroke
92.0 x 75.1mm
Max. Power Output
70kW/7,500rpm (95/1/EC)
Max. Torque
99Nm/6,000rpm (95/1/EC)
FUEL SYSTEM
Fuel Capacity
24.2 litres
Fuel consumption (WMTC mode)
MT: 21.7 km/l (WMTC)
DCT: 21.8 km/l (WMTC)
DRIVETRAIN
Clutch
MT: Wet, multiplate with coil springs, Aluminium Cam Assist and Slipper clutch
DCT: 2 Wet multiple clutches
Gearbox / Transmission Type
Constant mesh 6-speed MT / 6-speed DCT with on and off-road riding modes
Final Drive
O-ring sealed chain
FRAME
Type
Steel semi-double cradle type with high-tensile strength steel rear subframe
CHASSIS
Dimensions (L x W x H)
2,340 x 930 x 1,570mm
Wheelbase
1,580mm
Seat Height (STD position / Low position)
900/920mm
Ground Clearance
270mm
Kerb Weight
243 kg (MT), 253kg (DCT)
Turning Radius
2.6m
SUSPENSION
Suspension (front)
Showa 45mm cartridge-type inverted telescopic fork with hydraulic dial-style preload and damping (compression & rebound) adjuster, 252mm stroke, 224mm axle travel
Suspension (rear)
Monoblock cast aluminium swing arm with Pro-Link with gas-charged damper, hydraulic dial-style preload adjuster and rebound damping adjustment, 240 mm rear wheel travel, 101 mm stroke
WHEELS
Wheels Front
Wire spoke with aluminium rim
Wheels Rear
Wire spoke with aluminium rim
Rim Size Front
21M/C x MT2.15
Rim Size Rear
18M/C x MT4.00
Tyres Front
90/90-21 tube type
Tyres Rear
150/70-R18 tube type