Siste nytt
Pressemelding: Lange ventetider for service er en utfordring for hele motorsykkelbransjen. Nå iverksetter Norges største mc-forhandler syv tiltak som skal bedre situasjonen. «Sign on fee» på 100 000 kroner til erfarne mekanikere er ett av virkemidlene.
-Vi jobber i en bransje med ekstreme bransjesvingninger. Det gjør det krevende å drive mc-verksted, men vi som forhandlere kan ikke gi opp av den grunn. Korte ventetider er helt avgjørende for gode mc-opplevelser, sier Kim Harald Jøranli, daglig leder hos MC Oslo, som fra i 2025 blir å finne på Furuset med Yamaha-butikk og på Vollebekk med BMW og Honda.
I tillegg har selskapet kjøpt opp Monsterbike som har blitt til MC Drammen, med fokus på BMW, Honda og Suzuki.
Jøranli legger ikke skjul på at mange motorsyklister uttrykker frustrasjon over lange ventetider både på verksted og kundesenter.
-Vi deler frustrasjonen med våre kunder og har det siste halvåret jobbet mye med å forbedre situasjonen. Vi har identifisert syv tiltak vi ønsker å prioritere i år, sier Jøranli.
Skal bransjen lykkes, må det jobbes godt i hele økosystemet, mener Jøranli.
-Sesongen er kort. Løsningen kan virke enkel, men vi tror at om vi skal få til større endringer, må hele økosystemet forbedres og samspillet mellom forhandler, verksted, kunde og leverandører må styrkes.
MC-forhandleren har samlet sine tiltak i syv punkter.
Tiltak 1) Nordens største og mest moderne verksted
Det blir hele 17 verkstedbukker i selskapets nye butikk på Vollebekk i Oslo. Verkstedet er helt nytt og blir et av Nordens største og mest moderne mc-verksteder. Her vil det tilbys service på BMW og Honda. I tillegg beholder selskapet verkstedet på Furuset i Oslo (der hovedfokus Yamaha), samt verkstedet i Drammen for BMW, Honda og Suzuki.
Tiltak 2) Rekruttere flere erfarne mekanikere (lokker med 100 000 kroner)
Med økt antall verkstedbukker iverksettes det nå en stor offensiv for å rekruttere flere erfarne mekanikere. For å tiltrekke seg de aller beste mekanikerne i et lite norsk mekanikermiljø, vil erfarne mekanikere nå i vinter få en «sign on fee» på 100 000 kroner, fremkommer det i annonsen som nå ligger ute på Finn.
Tiltak 3) Rekruttere flere unge mekanikere
Antall erfarne mekanikere er begrenset og det er også viktig å tenke fremover. Derfor skal det også ansettes flere unge mekanikere og det skal jobbes tett med utdanningsmiljøer. De unge mekanikerne vil få tett faglig oppfølging og gradvis få mer ansvar, slik at de med økt kompetanse kan ta på seg større og mer krevende oppgaver.
Tiltak 4) Online kalender og dedikert team for dekkbytte
Ingen mc-forhandlere selger flere motorsykkeldekk enn MC Oslo og MC Drammen. Dette krever naturligvis sitt av mekanikere og kundesenter i høysesong. Denne våren lanseres derfor en egen online bookingkalender der kundene selv kan bestille time. Dekkbyttene utføres av et dedikert team som utelukkende bytter dekk, slik at servicemekanikere kan konsentrere seg om andre oppgaver.
Tiltak 5) Økt kapasitet på verkstedmottak og kundesenter
Lange ventetider på telefon og epost har vært en utfordring de siste par årene hos MC Oslo. For å gjøre det lettere å bestille service og komme i kontakt med verkstedene, er selskapet nå i ferd med å omorganisere og øke antall ansatte som har som ansvar å ta imot verkstedhenvendelser. I avdelingen for BMW og Honda på Vollebekk, har MC Oslo rekruttert Tore Nyblom fra verksted-leverandøren Rodin & Co og Lars Bøhn-Pütz fra Norges største mc-importør Kellox. Begge har lang erfaring med verksted-drift. Lasse Antonsen som har jobbet for MC Oslo i lengre tid, vil også inngå i det erfarne lederteamet. De får støtte av Trond Fladby som med sine 40 år i bransjen, vil veilede både unge og erfarne mekanikere.
I Yamaha-butikken på Furuset kommer ringreven Andreas Alm fra Hestmann Motor, samt Kenneth Kronquist som har lang erfaring med Yamaha.
Tiltak 6) Mer fokus på vinterlagring
Vinterlagring av motorsykkel tilbys nå av de fleste motorsykkelforhandlere, også hos MC Oslo og MC Drammen. Dette har gått fra å bli en tilleggstjeneste i lavsesong til å bli strategisk viktig for verksteddriften. Når motorsyklene står lagring gjennom vinteren, utføres i mange tilfeller også service, reparasjoner og dekkbytter. Det gjør det selvsagt enklere for kundene, men gjør også at man får utnyttet mekaniker-ressursene gjennom hele året.
Tiltak 7) Få kundene til å booke time hele året
Om våren ønsker majoriteten av alle kunder å ha sin motorsykkel i kjørbar stand med en gang frosten blir borte. Det betyr ofte at de trenger service og kanskje nye dekk. Det gjør presset på verkstedmottak og mekanikere ekstremt stort i tiden etter påske og fem til sommeren. Nå oppfordres kundene ikke bare til å få hjelp når sykkelen står på vinterlagring, men også å bruke høsten der trykket ofte er lavere. Kundene oppfordres også til å booke time i god tid. MC Oslo har allerede nå begynt å markedsføre sine verkstedtjenester, selv om vi er midt i januar. Kanskje utføres ikke arbeidet før til våren, men ved å få booket mest mulig allerede nå, blir det lettere å planlegge vårens arbeid.