Les bare på de tekniske spesifikasjonene:
-Selvbærende karbonfiber ramme som veier inn under 25 kg.
-Totalvekt på ca.160 kg.
-Felger, drivverk, og sving er også produsert i karbonfiber
-94 hk.
-Toppfart på 180 km/t.
-Drag/air koeffesient på rundt 0.3. Omtrent som med en Busa.
The Future`s so bright, I gotta wear shades
Rekkevidden på batteriene man nå har brukt, er på rundt 60 km.
Men i følge Lars J. Nordberg, som har ansvaret for motor og drivlinje,
er grunnen til den noe begrensede rekkevidden først og fremst et resultat av økonomi for de fem sivilingeniørstudentene;
-Vi hadde rett og slett ikke råd til å kjøpe batteriene vi ønsket. De hadde gitt 100km.
Og teknologien i dag gjør at man får batterier med samme vekt, som gir det dobbelte av det igjen.
Ser vi fem år fremover, vil den teknologien vi ser i dag bli sett på som billig.
Dette er jo noe som har gått veldig fort de siste åra.
Ladetiden slik som den står nå, er ca. 10 minutter. Ved foreksempel Statoils ladestasjoner.
Norrønt og effektivt design
Som de fleste sikkert vet, betyr Roskva “Den Raske”.
Og i følge designansvarlig, Erik Olsvik, så ønsket man et norrønsk design på det hele, men;
-Hovedmålet har vært “Form follows function”.
Jeg har måttet redesigne det hele etterhvert som vi f.eks. har byttet batteritype/størrelse.
Men han nevner også at f.eks. fronten har fått beholde en form som skal minne om en vikinghjelm.
Videre planer
Selv om dette prosjektet er de fem UMB-studentenes ferdige masteroppgave,
ønsker de å fortsette utviklingen. En serieproduksjon er drømmen.
Sykkelen skal også presenteres på Rudskogen Motorfestival 25-26 august.
Tenk om vi kunne skryte av en Heilnorsk motorsykkel, dere!
PS: En grundigere presentasjon av dette prosjektet kommer i bladet Bike.
Relatert