Alt tyder på at det går mot et nytt rekordår for MC-salget i Norge i 2020. Pr 21 juni i år er det solgt 4.147 store motorsykler. Dette er 253 flere solgte motorsykler enn for samme periode i fjor, hele 6,5 prosent opp.
Fjoråret, med et totalsalg på 6.161 motorsykler for hele året (opp fra 5.758 i 2018) var det beste salgsåret noensinne for motorsykkelbransjen i Norge. Veksten nå i vår, med Corona/Covid-19, kommer på tross av for leveringsvansker fra MC-fabrikkene rundt om i verden og delvis stans i varehandelen under Corona/Covid-19 situasjonen som har rammet hele norsk næringsliv og mange andre typer kapitalvarer.
Til sammenligning ble det i første halvår i 2020 solgt 47.781 nye biler pr. 31. mai. En nedgang på – 24 prosent. Antall bruktimporterte biler var 3.907 i samme periode. En nedgang på – 41.3 prosent.
– Grunnene til at salget av motorsykler øker, er at mange ser at MC er perfekt for å frakte seg effektivt og miljøvennlig uten koronafare og dessuten det aller beste å bruke for opplevelser på Norgesferie, sier Steinar Sandbye som er styreleder i Motorsykkelimportørenes forening. De representerer alle store merkevarer som selges som motorsykler i Norge.
– Dette skjer også til tross for at fabrikker og forhandlere har fått færre motorsykler til Norge som følge av produksjonsstans, noe som er en direkte følge av Covid-19 på de store fabrikkene i Tyskland, Italia, USA, Japan og andre land hvor produksjon foregår,
sier Steinar Sandbye som er leder i Motorsykkelimportørenes forening, MCF.
– Fabrikkene har nå startet opp igjen, så vår største utfordring har rett og slett vært å få nok motorsykler til Norge. En rekke av merkene som mangler sykler, får nå fraktet dette ekstraordinært inn til Norge for å klare å dekke etterspørselen etter MC-er, forteller Sandbye.