Testdagene skulle brukes til å bli kjent med konkurransesykkelen og finne et oppsett som funket for hver enkelt fører, i tillegg til gjennomgang av WSBKs sikkerhetsprosedyrer og coaching på banen av seriens mentor, Simon Crafar. Crafar er tidligere Grand Prix- og WSBK-toppfører, og vil være tilstede på alle løpshelgene for å gi best mulig coaching til alle de unge talentene.
Uvant med stor sykkel
Dag 1 gikk med til å kjøre inn den splitter nye sykkelen, og deretter å bli kjent med den ute på banen. Stinius, som fra før har mesteparten av sin erfaring fra 125GP, ble positivt overrasket over seriens 690cc-sykkel som gir muligheter til å holde stor fart i svingene, samtidig som akselerasjon og toppfart er større enn hva han er vant til på 125cc.
Dag 2 regnet dessverre bort, men ga alle deltakerne mulighet til å bli bedre kjent med hverandre, samtidig som de fikk gjort noen tilpasninger og justeringer på sykkelen. På den siste dagen var det så mye kjøring som mulig som stod på planen, i tillegg til å finne et fungerende demperoppsett.
Stinius er godt fornøyd med sykkelen, men ikke helt fornøyd med sine egne rundetider. Han ligger ett par sekunder etter sin egen rekord på 125cc på denne banen og mener selv han har mye å hente ut med mer erfaring. EJC-sykkelen krever et litt annet sporvalg i svingene enn det han er vant med, noe som er en kjent utfordring for de fleste som går over på større, tyngre og mer motorsterke motorsykler.
Høyt nivå
Både coach Crafar og Jeremy McWilliams, som har vært med på utviklingen av årets løpssykkel, uttalte i etterkant av testen at de var meget imponert over nivået på årets deltakere. Mange av førerne har blant annet erfaring fra SST600 og 125GP i forskjellige nasjonale mesterskap, IDM og BSB, Moto2 i den spanske CEV-serien og Red Bull Rookies Cup.
Som seriens yngstemann, og fra Norge, ville det nesten vært rart om Stinius allerede nå fulgte de mest erfarne førene og dette gir rom for at han kan utvikle seg mye og ta store steg i løpet av årets sesong.
– Nivået er utrolig høyt og jeg kommer til måtte kjempe virkelig hardt for å henge med, men jeg tror det er store muligheter for kunne være med i toppen utover i sesongen. Siden alle kjører på helt like motorsykler så er det kun opp til førerne, og det er ikke som i andre klasser hvor de med mest penger kan kjøpe raskere motorer og dermed ha store fordeler, sier Stinius Viking.
Gleder seg til Assen
I tillegg til å utvikle seg som fører, dreier deltakelsen i EJC seg også om å bygge et kontaktnettverk og få navnet sitt ut i WSBK-paddocken. Stinius unge alder og høye tempo ble raskt lagt merke til, og han ble blant annet intervjuet av et tysk MC-magasin under testleiren.
Nå gleder ungutten seg til å oppleve mesterskapet fra innsiden, folkelivet og alt som skjer rundt løpshelgene. Torsdag 19. april er han på plass på legendariske Assen i Nederland for årets første løpshelg.