I bunn og grunn handler det om to basismodeller, XR for gatekjøring og XC for offroad. Både XR og XC leveres også i en mer påkostet og avansert X-utførsel, og disse heter da XRx og XRc.
Motoren i både XR og XC er den samme 95-hesters trippelen vi kjenner godt fra tidligere. Ifølge Triumph er den nå imidlertid hele 17 prosent mer bensingjerrig, og dette betyr igjen at den tidligere svært så tørste motoren nærmer seg rivalen BMWs parallelltwin. Andre endringer er en mer smidig og lavmælt girkasse.
XR og XC får utkoblbar ABS, X-modellene får tre ABS-nivåer der offroad-nivået stenger av ABS-en bak og dessuten tillater en viss mengde av låsning foran (en fordel på løst underlag).
Traction control er også standard – imidlertid har X-modellene flere innstillingsmuligheter som styres via de ulike kjørenivåene Road, Offroad og Rider Mode. Sistnevnte lar føreren selv konfigurere kjørenivået med henblikk på mapping og så videre. X-modellene får også en mer avansert cruise control.
XR-modellene får fjæring fra Showa, og triller på støpte hjul i dimensjonene 19 foran og 17 bak. XC-versjonen har fullt justerbare komponenter fra KTM-eide WP, og har ikke helt uventet trådeikefelger i den offroadaktige 21 tommeren foran. Men det sitter fortsatt 17 tommer bak.