Finske RMK har hatt en særdeles uvanlig elektrisk motorsykkel under utvikling og nå er den klar for produksjon. Dette med elektriske motorsykler er ikke lenger noe oppsiktsvekkende, men det som gjør at vi velger å fokusere på E2 er måten de har valgt å installere motoren.
Normalen er en tradisjonell børsteløs motor montert i bakhjulet eller i rammen, men finnene har valgt en helt ny og særdeles effektiv og elegant løsning: De lar hele hjulet være motor! Hjulet består av 2 deler: Stator med viklinger innerst og en ring med roterende magneter ytterst. Resultatet er et designmessig blinkskudd og i tillegg en motor som, takket være diameteren på den roterende delen, har et ekstremt dreiemoment. Effekten skal være 67 hester og toppfart 160 km/t.
Selskapet tar sikte på å produsere 4000 sykler i året i løpet av 2025 og arbeider med å få på plass et distributørnett. Den produksjonsklare modellen blir vist i Milano. Prisen: Vi vet ikke annet enn at den blir dyr….