Den 31 år gamle spanske Ducati-føreren fra Palma de Mallorca fulgte dermed opp det gode resultatet fra kvalifiseringen i går, hvor han endte opp med andre startspor, kun 3,5 hundredeler bak hjemmefavoritten Valentino Rossi, som hadde pole position. Det var svært få som trodde at Lorenzo hadde kurert problemene som har ridd ham og Ducati-teamet som en mare siden oppstarten på det italienske merket våren 2017. Det var allikevel noen få som summet i depoet om at det var noe på gang.
Lorenzo tok starten og gikk i tet fra første sving, og satte opp et voldsomt tempo umiddelbart, noe han er kjent for når han kommer i denne posisjonen. Med Rossi på andre, og en hårreisende innbremsing fra Marquez inn i første sving – som raskt brakte ham opp på tredjeplassen fra 6. startspor – var det duket for en publikumsperle i form av en kamp mellom de tre kanskje største rivalene i MotoGP-sirkuset.
Fortsettelsen lot ikke vente på seg da Marquez allerede på tredje runde bremset seg forbi Rossi inn mot T1 etter langsiden, og umiddelbart begynte å legge press på ledende Lorenzo. Men på femte runde mistet han grepet foran og serverte nok en oppvisning i forsøk på å redde et forhjulsslipp når det allerede, for vanlige dødelige, er for sent. Det lyktes ikke denne gang, og Repsol Hondaen endte i grusen. Han kom seg imidlertid i gang igjen og fullførte løpet på en 16. plass. Dette åpnet opp for Dovisiozo, som etterhvert passerte Rossi og tok opp kampen mot Lorenzo. Noe som skulle vise seg å bli vanskeligere enn de fleste trodde.
Lorenzo holdt stand og ledet med 1,5 sekunder etter 13 runder, og viste ingen svakhetstegn. Derimot var han kapabel til å øke ledelsen ytterligere i den siste delen av løpet. Han passerte målstreken hele 6,3 sekunder foran Dovi, og innkasserte med dette seier nummer 45 i MotoGPs grommeste klasse.
Valentino Rossi slet med å holde tredjeplassen, og ble invitert til en fight mellom Ianonne, Petrucci, Rins og ham selv. Petrucci og Rins droppet etterhvert bakover, og med en feil på siste runde av Ianonne var det Rossi som stakk av med den siste plassen på pallen. Noe både han og fansen utvilsomt satte stor pris på.
Lorenzo forklarte på pressekonferansen etter løpet at det var hovedsakelig en ny design på bensintanken, som gir ham bedre støtte under innbremsingene, og en smoothere motor som var årsaken til styrken han og Ducatien viste i dag.
En styrke som kan bli vanskelig å håndtere for konkurrentene om den vedvarer. Han viste en enorm glede over denne seieren, og på direkte spørsmål fra Bike om hvor høyt han ville rangere den, svarte han at det var en av de aller beste seierene i hele hans karriere. Det var godt å endelig få betalt for uendelige timer med arbeid og frustrasjon i form av denne seieren. Altså en komplett dag for Ducati-teamet med dobbeltseier på hjemmebane.
I Moto2 ble det seier til Miguel Oliveira etter en hard kamp mot Lorenzo Baldasari. Hjemmefavoritt og poleman Mattia Pasini ledet lenge, men fikk forhjulsslipp og endte i grusfella.
Jorge Martin kjempet med Marco Bezzecchi og Fabio Di Giannantonio fra start til mål i den minste klassen Moto3, og vant til slutt med marginale 1,9 hundredeler.