SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
Simone Conti heter mannen bak dette skaperverket. Han er ikke motorsykkelbygger av yrke, men jobber i et familieeid firma rett utenfor Modena i Italia.
Han har imidlertid ambisjoner om å bli profesjonell bygger i fremtiden, og har så langt bygd seks ulike motorsykler under navnet SCM, Simone Conti Motorcycles. Fire prosjekter til står i garasjen og venter på å bli ferdige. Denne Ducatien er til eget bruk.
Grunnlaget for bygget er en Supersport 1000 fra 2003. Tanken var først å bygge en caféracer av den, men et sted på veien gikk det galt.
– Jeg endrer konsept 9 av 10 ganger, forteller han.
Alt fra kåpe til tank og salkåper er spesialbygd i aluminium, som han har formet med ”engelsk hjul” og hammer. Den sportslige stilen i bygget er videreført enda et hakk med diskret LED-belysning både foran og bak.
Motormessig er motorsykkelen oppgradert til 1100 kubikk, og det sitter en slureclutch montert på den.
Planen var å bytte hjulene til et par i karbonfiber som Simone hadde liggende i garasjen, men de passet ikke som han hadde tenkt seg. Svingarmen er bygd om, og han har oppgradert til Brembo-bremser bak. På grunn av den omarbeidede svingarmen var han tvunget til å lage andre fester til den nye bremsen.
Öhlins har stått for fjæringsdetaljene både foran og bak. I denne racing-utgaven har den også fått en masse karbonfiber. Imidlertid har han valgt å ikke lakkere sykkelen, og den har heller ikke fått noen dekaler. Den eneste fargedetaljen på motorsykkelen er rammen, som gir den en kunstferdig kontrastfarge mot alt det grå.