Manx GP er et gateløp som kjøres blant trær, steingjerder og stup, og gjennom byer og landsbyer. Med andre ord er avkjøringssoner og sandfeller ala Rudskogen en mangelvare. Banen er hele 60,7 kilometer lang og har 220-250 kurver, med forbehold om hva man kan se på som en kurve.
Videoen ovenfor viser en duell mellom Kjuus og John Mc Guinness, der sistnevnte kjører TT-racet.
Løpet har en over 100 år lang historie, og det er ikke uten grunn at det kalles verdens tøffeste løp. Det er kun en par-tre nordmenn som har prøvd seg tidligere. Erik Kjuus var utpå for første gang i fjor, og betegner dette som et prøveløp og at han i år har erfaringene som trengs for å satse mer seriøst. Han mener faktisk at en seier kan være innen rekkevidde.
Fra fjoråret forteller han om nye venner som blant annet inviterte ham hjem, og at det må ha stått minst 250 nordmenn langs løypa! Han betegner racing på The Mountain Course som en grei opplevelse. De to første dagene var litt skumle, men fra dag tre karakteriserer han det som en fantastisk opplevelse til tross for at været tidvis var dårlig, ulykker og tekniske problemer med banemannskapet. Nykommerne fikk bare halvparten av de treningsrundene som er vanlig. Den 15 år gamle Apriliaen skulle i utgangspunktet være underlegen i selskapet, men viste seg stødig, stabil og problemfri.
Dagen etter at Dennis Hoffer omkom kjørte Erik løypa, og det ble en spesiell opplevelse å se merkene i jordvollen der han krasjet, og å delta på ett minutts stillhet til minne om føreren.
Forberedelsene til årets kjøring har vært litt opp og ned. Han demonterte motoren i et forsøk på å forberede den. Under Classic Superbike på Vålerbanen slet han med giringen, og motoren gikk varm og lakk olje. Det ble likevel en andreplass i ett av løpene. Hjemme igjen fikk han bukt med problemene, så nå gjenstår det bare en tur i testbenken og få finjustert litt.
BIKEs redaksjonssekretær møtte Erik på Rådhusplassen lørdag, og kan nå skilte med en runde på Isle of Man … via video og om bord på løpssykkelen. Været var mildt sagt ekstremt med bøtter av regn, så de store folkemassene uteble. Men de som kom fikk et godt innblikk i Real Roadracing. Erik Kjuus uttaler i kjølvannet av arrangementet at han er fornøyd med folks reaksjoner og har fått en rekke lykkeønskninger, til tross for at noen også mente at det var galskap. Stort sett alle hadde imidlertid respekt for valget – og Erik avslutter med at det tross alt er ingen som tvinger førerne ut i denne løypa.
BIKE slutter seg til lykkeønskningene. Moroa starter 20. august, og vi kommer tilbake med mer informasjon.
Her kan du se en video fra fjorårets Manx GP.
Følg også med på Facebook:
https://www.facebook.com/Kjuusracing/?fref=ts
https://www.facebook.com/groups/herheim.racing/?fref=ts
Kjørebildet er signert MANXMAN PHOTOS, de øvrige er levert av teamet.