ENDELIG har jeg fått noen deler som gjør at jeg kan begynne å skru på prosjektsykkelen. Vi har sittet på gjerdet nokså lenge for å se hva slags eksosanlegg vi kunne få tak i da vi av effektmessige årsaker ville ha et helanlegg.
Vi har lett hos alle kjente produsenter og det gikk så langt at en produsent i Tyskland luktet på å lage et on-off anlegg til oss men til slutt kunne vi ikke vente mere og gikk for et slip-on anlegg fra Yoshimura selv om ryktene sier at de kommer med et helanlegg senere.
Slik ser anlegget ut mot orginalt:
En ting som forundret meg var at noen på Yoshimurafabrikken i USA ( der anlegget er produsert ) har glippet litt på designen eller i kvalitetskontrollen:
Ikke at jeg tror det har noen effektmessig å si men det er litt forundelig at de lar noe slikt gå igjennom en kontroll.
Nåvel. Dette er bare smårusk. Det viktige er dette:
Selv med dB killerene på plass så skjønner man at eksosen slipper lettere igjennom dette anlegget enn orginalt.
Det var meningen å kjøre en dynotest i kveld etter at jeg hadde montert på anlegget men så begynte jeg å skru på luftfilterboksen og det skulle jeg aldri ha gjort.
Nå har jeg allerede funnet et par potensieller forbedringer med den men det må jeg ta bilde av i morgen og så få sykkelen på dyno før helga. Skal bli spennende å se hva den gir med åpent anlegg og modifisert luftfilterboks. Det bør bli en 175 hester på bakhjulet ( opp fra 166 altså ca 10 hester ).
Det neste som går på er motorstyringa før jeg så plukker motoren opp for å montere på topp, sylinder samt veivakslingen.
Gleder meg 🙂
Må rette en STOR takk til Petter på Yoshimura/Akrapovic importøren Non-Stop trading som har holdt meg løpende orientert om hva Yoshimura og Akrapovic har hatt i tankene og ingen beklager det mere enn ham at det ikke ahr dukket opp noe helanlegg til B-King ennå.