9 ganger verdensmester Valentino Rossi har nettopp kunngjort at han gir seg etter årets sesong. Beskjeden er ikke uventet, selv om det har vært spekulert i at han skulle fortsette å kjøre for sitt eget VR46 team neste år. Sviktende resultater, sannsynligvis kombinert med en kropp som krever mer og mer arbeid for å holde seg i nødvendig form, er det som ligger bak beslutningen. Hvis en regner med denne sesongen kan Rossi se tilbake på hele 26 sesonger i GP racing. Han har 115 seire – det er kun Agostini som har fler med sine 122. Ellers: 235 pallplasseringer, 65 pole position og 96 raskeste runde. Imponerende, eller hva?
Rossi begynte sin GP karriere på Aprilia hvor han sikret seg tittelen i 125 og 250 – begge på totaktere. I den store klassen har han kjørt Honda, Yamaha og Ducati. Han har kjørt 500 totaktere, 800 firetaktere, 990 firetaktere og vunnet tittel i alle disse klassene. I tillegg til det manglet han bare 5 poeng på å vinne 1000ccm klassen også. Motstanderne hans har vært størrelser som Gibernau, Biaggi, Lorenzo, Stoner, Marquez –
listen er lang og han har slått dem alle. Ingen tvil: Valentino er the GOAT (Greatest Of All Time).
Ingen andre førere har hatt en tilsvarende innvirkning på MotoGP. Det var Rossi som for alvor fikk sporten ut på de viktige sportskanalene ved selv å være høyt profilert og mediamessig attraktiv. Han skapte et image som har gledet fans og ergret konkurrenter, han fylte tribunene med gulkledde fans og var, spesielt i 2-takts perioden, en sprudlende gledesspreder som gjorde at TV-seere fra -00 og -10 årene flokket seg rundt skjermen for å se Rossi, kjøringen hans og påfunnene etter løpene. Uansett hvordan resten av sesongen går – Valentino Rossi er årsaken til at MotoGP har fått den oppmerksomheten løpene nyter godt av i dag.
MotoGP blir ikke det samme uten Rossi, kanskje spesielt den Rossi som dro forbi Biaggi på yttern i en høyresving under Japans Grand Prix – med venstre hånds langfinger høyt i været etter at Biaggi prøvde å få ham til å krasje i samme sving runden før. Eller den Rossi som skremte livskiten ut av Stoner ved å kjøre forbi på grusfellen i Corkscrew på Laguna Seca.
Rossis innflytelse på MotoGP er ikke slutt – neste år er han sjef for sitt eget Aramco-sponsede team på Ducati sykler og med broren Luca Marini på den ene. Han har også hatt stor suksess med å ta fram og foredle italienske talenter på sin racingskole i Tavullia. Men – historien om Rossi går ikke i glemmeboken – det er slik det er med legender.