S1000XR – raskere, lettere, bedre enn før. Sykkelen har fått ny motor basert på S1000RR, men uten ShiftCam. Momentkurven skal allikevel være
flat med mye moment tilgjengelig lavt ned. Effekten er 165 hk og 114 Nm.
Totalvekten er redusert med 10 kg – ned til 226. Standard elektronikkpakke er omfattende – uvanlig for BMW. Karrosseriet er nytt og rammen er Flex Frame hvor motoren bærer mer av belastningen enn tidligere. Dynamic ESA er standard, det samme er krengningssensitiv ABS. Alle lykter har LED. Listen over standardutstyr er mye lenger, men vi har nevnt det viktigste. Det leveres selvfølgelig også en mengde ekstrautstyr.
BMW benyttet også anledningen til å vise fram F900R og, ikke minst, F900XR Dette er lekre sykler som har en større og sterkere utgave av parallelltwinen vi kjenner fra 850 GS. Velkommen tilvekst til en F-klasse gatesykler som begynte å bli gammelmodige.