En av de mest vedvarende trendene i motorsykkelverdenen fortsetter i rask takt i 2023. Nye aktører innen elektrisk motorsykkel fortsetter å dukke opp (Ryvid, Sondors, etc.), mens etablerte firmaer som LiveWire ser ut til å utvide utvalget med nye modeller for 2023. Andre merker bygger strategiske partnerskap med eksisterende EV firmaer (Hondas Greenger-bygde CRF-E2, for eksempel). Det nyeste tilskuddet i den siste kategorien er Eicher Motors Ltd., morselskapet til Royal Enfield. De har nettopp har annonsert planer for et samarbeid med Stark Future SL – selskapet bak en oppsiktsvekkende crosser kalt Stark Varg.
Det kommende partnerskapet en ganske stor sak. Eicher Motors Ltd. (EML) er morselskapet til Royal Enfield, en global leder i mellomvekt segmentet og Stark Future er et Spania-baserte EV-selskap og hjernen bak den nyutviklede Stark Varg elektriske motocrosseren. De sitter også på flere patenter. Det ser ut til at Eicher har sett skriften på veggen, og som en del av samarbeidet investerer EML 50 millioner euro for å få en eierandel på omtrent 10 prosent i Stark, noe som åpner for muligheter for begge til å samarbeide om fremtidige elektriske prosjekter.
For Royal Enfield er partnerskapet rett og slett en mer effektiv måte å få en fot innenfor i eldrift-markedet enn å gjøre det fra bunnen av. Selv om Enfield har sagt at de har «gjort store fremskritt på sin EV-reise de siste årene» og at de har til hensikt å «skape unikt differensierte elektriske motorsykler med sterkt Royal Enfield DNA» er det fortsatt et gap som Starks dype kunnskap om EV-verdenen og tilhørende teknologi kan fylle – noe Enfield kan utnytte i stor skala. For Starks del er det også en klar fordel: EMLs dype lommer og globale distribusjonsnettverk kan bidra til å stimulere Starks egen utvikling av elektriske motorsykler med høy ytelse, samtidig som det lar firmaet utvide tilbudet til f.eks. gatesykler og fortsatt være innovative .