Dynotime 2
Nå anser jeg meg for ferdig med innkjøringa og det første man bør gjøre er å skifte olje og filter.
Dette for at alle de tingene som «slites til» under en innkjøring avgir jo metall som fanges opp av olje og oljefilter. Er det et oljeskift man IKKE skal hoppe over så er det dette. Nå har jeg jo allerede skiftet olje 1 gang før på denne motoren ( før jeg plukket den opp ) og ennå var oljen utrolig «skitten» denne gangen også.
Så snart jeg hadde skiftet olje var det på dynoen.
Tidligere har jeg prøvd å beregne hvor mye hester en slik oppgradering vil gjøre. Siden det jeg egentlig bare har gjort er å øke kubikken så bruker man å si at øker man kubikken med
10 % så får man 10 % mer dreiemoment men «bare» 5% mer hester.
Så for å friske opp så hadde B-Kingen helt standard 166 bakhjulshester og 143 Nm.
Etter bytte til Yoshimura Slip-on økte dette til 175,6 og 153Nm.
Hvis jeg legger til 12% ( som er kubikkøkningen ) på dreiemomentet til B-King med potter får vi 171,36 og legger vi på 6% på hestene får vi 186.5
Jeg fikk ut 171,4Nm og 189.26Hk. Dette er tall som stemmer perfekt med teorien og det er enormt mye men noe stemmer ikke.
Går jeg inn på MOTTY AFR Tuneren så ser jeg at fra 8500 rpm så legger den mye mindre til av bensin enn hva den gjør under 85000rpm.
Jeg er etter hvert blitt overbevist om at den standard front eksosanlegget er restriktivt og holder igjen for effekten.
Noe må gjøres. Jeg roter i delelageret mitt og finner et helt nytt TiForce SUMO anlegg.
Dette er det samme anlegget som ga 5 ekstra hester på min Hayabusa 1600 over Akrapovic sitt EVO II anlegg.
Dette må prøves ut. Jeg lot pottene og mellomrøret til Yoshimura pottene stå igjen for disse ville ikke være i veien og demonterte front delen av anlegget.
TiForce anlegget var lett å montere og etter en kort prøvetur bar det på dynoen. Første kjøring gav 198 hester direkte og en liten kikk på mappinga viste at nå begynte den å legge til bensin, mye bensin.
Et par kjøringer senere så den fikk oppdatert mappinga og der dukket 202.05 hester opp.
Målet var nådd. Men selv om vi nå stoppet å kjøre på dynoen kan man se at det nok enda er noen hester igjen når mappinga blir perfekt men den delen kan vi ta til sommeren. AFR lå nå på ca 13.5-1 mens det perfekte for hester er nermere 12.5-1.
13 hester gav altså byttet fra original med slip-on til et fullanlegg.
Man kan lure på hvorfor ingen produserer noe slikt til B-Kingen.
Helt uforståelig spesielt siden TiForce anlegget faktisk gav mindre lyd så det er ikke for at det bråker mer at det gav så mye mer hester.
Ser jeg på dynokjøringene fra den var standard til slik den er nå så har den ved:
4000rpm 22% mer hester
5000rpm 22% mer hester
6000rpm 33% mer hester
7000rpm 25% mer hester
8000rpm 23% mer hester
9000rpm 21% mer hester
10000rpm 22% mer hester
Selv når jeg sammenligner mot kjøringen med Slip-on så er økningene formidable
Maks dreiemomentet har øket med 19 % og maks antall hester har øket med 15%.
Jeg kan ikke si meg annet en meget fornøyd med resultatene.
Man må jo huske at dette er oppnådd med standard ventiler, standard kammer, standard bredde på ventilsetene og en mild porting. Bare det å bytte kammer gir helt sikkert opp mot 20 hester mer men det vil gå utover et eller annet så vi stopper her.
På konkuransen har jeg sett at mange har fantasert om 220+ hester og tro meg at det hadde vært alt for lett å oppnå men da hadde man mistet noe i mellomregisteret og det vil man ikke på en nakensykkel.