Dunlop TrailSmart

Spesialkonstruert for Adventure-segmentet, 90 % vei og 10 % offroad
Store eventyrsykler har utviklet seg mye siden 80-tallet, og ifølge Dunlop har antall hestekrefter økt med 450 prosent. Dette er noe som setter større krav til dekkene. Adventure-segmentet har spist godt med markedsandeler de siste årene, og Dunlop satser nå friskt på etterfølgeren til TR91. Med nye TrailSmart lover Dunlop minst like godt grep på tørt og vått underlag som tidligere, men i tillegg har kjørelengden økt med 14 prosent på en BMW R1200 GS. Ingeniørene hos Dunlop har videreforedlet TR91 og forbedret trykkdistribusjonen slik at den blir jevnere. Resultatet er bedre grep på tørt underlag, samt økt rekkevidde og jevnere slitasje. Drenering av vann er også optimalisert ved å justere dekkmønsteret. I forhold til forgjengeren kommer TrailSmart ellers i fire nye størrelser. Rillene har blitt bredere og fått en videre vinkling. Dette skal gi en noe mindre blokkstivelse, og småstein vil løsne lettere. Det lett gjenkjennelige mønsteret stopper også en del tidligere hvis vi sammenligner med TR91. Alt er nøye datasimulert, og ingen ting er overlatt til tilfeldighetene. Videre er materialblandingen ny med et høyt silikainnhold. Silika blandes med gummi i slitebanen på dekk for å gjøre gummien sterkere og bidra til å redusere rullemotstanden for bedre drivstofføkonomi. Den kan også ha positiv innvirking på dekkenes veigrep på vått underlag. Det er produsentens silikablanding og forholdstall som legger mye av grunnlaget for hvordan dekket blir og hva det egner seg til. TrailSmart er et såkalt 90/10 adventuredekk som er 90 prosent beregnet for vei og 10 prosent for offroad.

Dunlop har brukt 18 måneder på utviklingen og gjennomført 31 høyhastighetstester innendørs på totalt 170 000 kilometer, i tillegg til over 78 000 kilometer utendørs.

Testet på BMW R1200GS på all slags underlag
Vi fikk selv velge hvilken sykkel vi skulle disponere, og valget falt på den største og tyngste av dem alle, nemlig BMW R1200GS. Fra Marbella ble det først noen kilometer på små asfaltveier før vi satte sykkelen i Enduro-modus og herlige små grusveier åpenbarte seg. Både motorsykkel og dekk inviterte til stor tillit, og det tok ikke lang tid før ekvipasjen storkoste seg under en skyfri himmel med ypperlig temperatur og solstråler som skinte gjennom grusstøvet.   

Vi kjørte fra tidlig til sent, og alle mulige slags underlag ble tilbakelagt uten overraskelser. Bakdekket slapp kun en gang i en sving, men det skyldtes nok like mye regionens forholdsvis glatte asfalt som dekkene. I alle sammenhenger oppførte TrailSmart seg svært bra, men vi fikk ikke testet det på vått underlag denne gangen. Prisen på de nye dekkene er omtrent i samme leie som forgjengeren – framdekk starter på 1 500 kroner, mens du må ut med 1 650 kroner for det rimeligste bakdekket. Prisene øker i takt med dimensjonene.

Dunlop TrailSmart er utvilsomt et godt dekk for deg som skal på eventyr med en moderne adventuresykkel – hovedsaklig på vei, men som også fint klarer etapper på mindre grusveier og stier. Anbefales! 

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nummer 5 2015
Tekst: Stig-Roar Martinsen Foto: Dunlop
 

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser