Elleve ganger TT-vinner Michael Dunlop skulle i år kjøre for Milwaukee Yamaha om bord på nye R1 i flere real roadracing-race. Siden premieren på North West 200 har det imidlertid gått rykter, og nå har Dunlop i siste sekund bestemt seg for å kjøre BMW-en fra i fjor under Isle of Man TT. Dette etter kun tre treningsrunder på TT-banen, der han på det beste klarte 124,519 mph i forhold til Bruce Ansteys 128,641.
– Jeg får ikke takket Shaun Muir (Milwaukees teameier, red.anm.) nok for støtten ved å ta meg inn i teamet, og jeg er oppriktig lei meg for å måtte ta denne avgjørelsen. Men dessverre tror jeg ikke at vi har nok tid igjen til å bli tilstrekkelig konkurransedyktige og få sykkelen opp på det nivået vi trenger for å vinne race her, uttaler Dunlop selv.
Dunlop klarte å kvale inn BMW-en på bare to treningsrunder med en gjennomsnittsfart på 129 mph, etter at sykkelen ankom med fergen kun minutter før treningen startet. Yamahas teamsjef er imidlertid ikke spesielt fornøyd.
– Vi er veldig skuffet, uttaler Muir. – Skuffet over fremgangsmåten, skuffet på vegne av våre sponsorer, skuffet på vegne av teamet og skuffet på vegne av Yamaha. Vi tror fortsatt at vi ikke har gitt den nye sykkelen den sjansen den fortjener i The TT. Vi følte i forkant av TT at Michael bekymret seg unødig. Vi var sikre på at vi kunne bygge en sykkel som kan vinne, og vi tror fortsatt at vi har en vinnersykkel. Kan noen egentlig mene at tre runder er tilstrekkelig tid for å kunne bedømme en motorsykkel? Vi stilles opp mot Honda-motorsykler som trolig har kjørt et tusentalls runder, og BMW-er som har kjørt 250. I våre øyne var tre runder litt vel forhastet.
Mener du at Dunlop gjorde det riktige ved å bytte team i siste sekund?