Klassen er et kompromiss og innebærer at Ducati starter årets sesong under Open-reglementet. Men om Ducati vinner ett race, tar to andreplasser eller tre tredjeplasser, reduseres bensinmengden fra 24 liter til 22,5 og antallet motorer fra 12 til 9.
– Ducatis Open-valg har gjort noen mindre fornøyd, men det var ikke vår hensikt. Vi vil utvikle sykkelen, og med Factory-alternativet kan vi ikke gjøre dette, sa Dall’Igna i forbindelse med teamets lansering i begynnelsen av uka.
Open-klassen er det som Dorna vil rette hele MotoGP-depoet inn mot, og tanken er at alle team skal kjøre innenfor dette reglementet i fremtiden. Men Honda og Yamaha har tolket reglene som at nåværende Open ikke er for fabriksteam, selv om det ikke står i reglene – derav kompromisset Factory 2.
– Dette motvirker oss, for organisatoren prøver å begrense mulighetene for Ducati i MotoGP, fortsetter Dall’Igna.
Den italienske produsenten liker ikke den nye klassen, men Corse-sjefen forklarer samtidig at de aksepterer endringen.
– Jeg må leve i virkelighetens verden, og jeg kan forstå at organisatoren vil introdusere denne regelendringen, for selvfølgelig kan ikke de mindre teamene jobbe som et fabrikksteam som Ducati. Så det er av respekt for de små teamene at Dorna kommer til å introdusere dette nye alternativet, men vi får bare se.