Ducati tar’n helt ut!

Ikke sikker på om dette er begynnelse eller slutt på en tur, men slik ser i hvert fall den nye Ducati Hypermotard 698 Mono ut….

Endunkeren fra Ducati er tilbake. Italienerne kaster seg nå inn i den østerriksk-dominerte verdenen av illsinte,ensylindrede firetaktere med den helt nye Hypermotard 698 Mono. Da Ducati viste frem den nye motoren, Superquadro Mono, for en uke siden var det rimelig klart hva den kunne brukes til, så det var ingen overraskelse at det var en lett gatesykkel som skulle få den nye «supersingelen». Hypermotard 698 er et helt nytt produkt hvor kun kontrollene på styret og eventuelt refleksene på gaffelbena deles med andre modeller.Det alle snakker om er imidlertid den oppsiktsvekkende motoren med ultrakort slaglengde og en boring på hele 116 millimeter. Den skal gjøre 10.250 omdreininger på topp og 77,5 hester gjør den til verdens sterkeste ensylindrede produksjonsmotor. Et oljeskiftintervall på hele 15000 km eller annethvert årer et definitivt pluss. Den klassiske «årsservicen» er utelatt og ventilsjekk er hver 30.000. Altså: Rimelige servicekostnader, med tanke på hvor lite en slik sykkel kjøres i løpet av et år.
På elektronikksiden har Ducati tatt den helt ut: Den nye Hypermotard 698 får, som den første Ducati noensinne, fire ulike innstillinger for ABS-systemet. Her snakker vi om verdens første supermoto slide kontroll, «Slide-by-Brake». Hvis du synnes 77,5 hester er puslete kan du kjøpe Termignoni eksosanlegg som slipper løs ytterligere syv hester.Da får du også muligheten til å legge til Ducati Wheelie assist. Displayet på Hypermotard 698 er en liten LCD-skjerm, men har ekstra tydelig grafikk med sort bakgrunn og hvite tall. Det nye chassiset består av en slank fagverksramme, 45 millimeter USD gaffel fra Marzocchi, svinggaffel med link, fullt justerbar bakdemper fra Sachs og et lett litiumbatteri. Vekten er lave 151 kilo tørr. De lette aluminiumsfelgene er skodd med Pirelli Rosso IV-dekk: 120/70-17 foran og 160/60-17 bak. Fjæringsvei er 215 millimeter foran og 240 millimeter bak. Bremseskive ramme er hele 330 millimeter, kaliperen er en Brembo M4.32 monobloc.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser