Grepene med titanveivstaker og lettere svinghjul har slanket motoren med 1,3 kg. Det vil også sørge for at motoren nå vil varve opp mot 12000rpm. Som de andre Panigale-modellene, får R også oppdatert mapping.
Effekten oppgis til det samme som i standard- og S-utgaven. Altså 195 hk.
Men med et racekit bestående av Termignoni helanlegg, og med den innstillbare banemappingen, økes effekten med tre prosent. Det fører også til et sterkere mellomregister.
Unikt for R er at svingen kan reguleres i fire posisjoner. Panigale R kommer også med en høyere vindskjerm og et setetrekk som skal passe bedre for banekjøring. Dessuten er det spandert på opptil flere carbondetaljer.
Dette hjelper til med å senke vekten med totalt 1,5 kg. Det hele ender på 165 kg. tørr/189 kg. kjøreklar.
Hva tror du? Sitter du med en 2012 Panigale, og føler at verden faller i grus akkurat nå?