Ducatis nyeste Panigale ble i går kveld presentert for et begeistret publikum, og dette er et av produsentens modigste skritt historisk sett.
Som vi har rapportert tidligere, gir Ducati avkall på den tosylindrede L-twinnen til fordel for sin hvasseste sportssykkel. Den firesylindrede Desmosedici Stradale-motoren i modellen har hentet sin grunnkonstruksjon fra MotoGP-syklene, og i tillegg til masse tilgjengelig effekt har den også gitt opphav til et helt nytt chassis.
Ducati Panigale V4 veier 195 kilo, og dette er 5,5 kilo mer enn forgjenger 1299 Panigale S. Det skulle ifølge Ducati selv være umulig å nå det forholdsvis lave tallet med en konvensjonell ramme, så isteden har de videreutviklet sin Monocoque-løsning med en ramme foran og bak som benytter motoren som et bærende element.
Den fremre rammen tillater at det Ducati kaller ”torsional” og ”lateral” stivhet separeres. Dette skal gi bedre respons i rammen, samt absorbering av ujevnheter i veibanen i svinger. Rammen er montert i motoren, og veier bare fire kilo.
Enda en fordel med denne løsningen er at den gjør motorsykkelen svært kompakt. Samtidig mener Ducati at de har klart å skape en av klassens lengste svingarmer, som skal øke ytelsen ut av svingene. Enkeltsvingen måler 600 millimeter, styrevinkelen er 24,5 grader, og forspranget er 100 millimeter.
Tanken på 16 liter er av aluminium, og akkurat som på racingsyklene porsjonerer den ut en viss del av bensinvolumet under salen for best mulig vektfordeling.
Demperne på standardversjonen består av en Showa Big Piston-gaffel på 43 millimeter, og bak- og styredemper kommer fra Sachs. Både bakdemper og gaffel er fullt justerbare.
Panigale V4 S kommer med Öhlins NIX-30-gaffel og TTX36-bakdemper. Også styredemperen på S-versjonen kommer fra den svenske produsenten. En av de store nyhetene for støtdempingen er at S-versjonen har fått den andre generasjonen av Öhlins semiaktive system, EC 2.0.
Bremsene kommer fra Brembo, og foran sitter en ny variant av M50-kaliperne som kalles Stylema. Monobloc-kaliperne skal være 70 gram lettere per stykk og være mer kompakte. De har fått forbedret intern ventilasjon og bedre hydraulisk ytelse gjennom økt stivhet i materialet. Alt dette skal gi kortere slag i bremsehendelen og bedre fingerfølelse. Skivene måler 330 millimeter, og bak sitter det en 245-millimeters skive med tostemplet kaliper. ABS-en er en ekstra lett versjon av Bosch 9.1MP, og denne har Ducatis nyeste svingløsning kalt Cornering EVO system.
https://www.youtube.com/watch?v=JPlEORCUzvo
Den nye motoren blir lett, den veier bare 64,5 kilo, og dette kan sammenlignes med Aprilias RSV4-motor, som veier 68,9 kilo. Motoren er imidlertid to kilo tyngre enn den tosylindrede Superquadro-motoren på 1285 kubikk. Ducati sier selv at Stradale er et ingeniørmessig mesterverk som kombinerer V4-ens fine lavturtallsegenskaper med ren racingkarakter, herlig lyd og 214 hester.
Det er en turtallsvillig sak italienerne har skrudd sammen, for maks turtall er 14 000 rpm. Opplysningene som kommer fra Ducati, handler mye om de generelle fordelene med en V4 sammenlignet med en rekkefirer. Deriblant lavere gyroskopisk effekt takket være kortere veivaksel og mer midtplassert tyngdepunkt – begge disse egenskapene underletter når kjøreretningen skal endres.
Plassen mellom sylinderbankene okkuperes av vannpumpen og en solid luftboks på 12,8 liter, og den mater et innsug med variable «trakter», ifølge videoen ovenfor. Akkurat som hos MotoGP-syklene er motoren rotert 42 grader bakover, som gir mulighet til å montere store radiatorer og flytte svingarmfestet så langt forover som mulig. Akkurat som hos dagens 1299 Panigale utgjør motoren en bærende del av chassiset. Den fremre delen av rammen boltes fast i den fremre delen av motorens øvre kåpe, og bakrammen boltes i et feste i toppen av den bakre sylinderbanken. Motoren utgjør også festet for svingarmen og bakdemperen.
Motor – Desmosedici Stradale
Engine type 1,103 cm³, 90° V4 with reverse-rotating crankshaft
Bore x stroke 81 x 53.5 mm
Compression ratio 14:01
Max power More than 214 Hp @ 13,000 rpm*
Max torque More than 120 Nm from 8,750 to 12,250 rpm* Max 124 Nm at 10 000 rpm
Firing order “Twin-Pulse” firing order with crankshaft-pins staggered by 70 degrees
Timing system Desmodromic timing system with chain and dual overhead camshafts, 4 valves per cylinder
Lubrication Semi-dry sump lubrication with four oil pumps: 1 delivery and 3 return
Air intake Four oval throttle bodies with an equivalent diameter of 52 mm, connected to variable length intake manifolds
* The power/torque values indicated are measured using an engine dynamometer according to homologation regulation and they correspond to the homologated data, as quoted in the Bike Registration Document.
Gearbox 6 speeds with Ducati Quick Shift (DQS) up/down
Clutch Slipper and self-servo wet multiplate clutch with hydraulic control
Maintenance Desmo Service 24,000 km
https://www.youtube.com/watch?v=mlbShW-v5Dg
Detaljer: Panigale V4 & Panigale V4 Speciale
Panigale V4