I årets Bike-Katalog blir Ducati Monster 1200 S presentert på følgende måte:
«Å telle generasjoner av Monster er ikke helt enkelt, men i følge Ducati selv er dette den tredje.
Hjertet er selvsagt motoren, som består av samme 11-graders Testaretta med dobbel tenning som Multistrada fikk i fjor. Den luftkjølte toventileren finnes altså bare igjen i 696 og 796. Noe annet som er forsvunnet er rammen i tradisjonell forstand, Monster 1200 er oppbygd på samme måte som Panigale, der motoren ikke bare er bærende, men også utgjør den sentrale delen av rammekonstruksjonen.
S-modellen skiller seg først og fremst fra sitt enklere søsken ved gaffel og bakre støtdemper fra Öhlins, lettere felger, og ti millimeter større bremseskiver med massive M50-kalipere fra Brembo (samme som Panigale), samt ti flere hestekrefter og sju ekstra newtonmeter.
Selvsagt får Monster all mulig elektronikk som ABS, 8-trinns traction control, og ulike kjørenivåer.»