SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
For å leve opp til betegnelsen Ducatis sterkeste kåpeløse sykkel noensinne har Monster 1200 R blitt utstyrt med en trimmet versjon av originalmotoren på 1198 kubikk. Testastretta-twinnen er utstyrt med nye elliptiske ventiler og større innsugstrakter.
Toppene er overhalt for å matche den større luftgjennomstrømningen fra de nye innsugstraktene, og en mindre veivhuspakning har gjort at kompresjonen er økt fra 12,5:1 til 13,0:1.
Alt dette, sammen med et nytt og grovere eksossystem, har gjort at effekten er økt fra 145 (Monster 1200 S) til 160 hk, og dreiemomentet landet på like over 131 Nm.
Bakrammen er spesifikk for R-versjonen, og skal være noe lettere. Hele chassiset, som består av en fullt justerbar forgaffel (48 mm) og bakre støtdemper fra Öhlins, er 15 mm høyere enn det hos standard Monster 1200.
Foran føreren finner du en tredje Öhlins-komponent i form av en R-spesifikk styredemper. Ducati Monster 1200 R får også en moderne TFT-skjerm der føreren får skiftende informasjon avhengig av hvilket kjørenivå som velges.
Felgene er smidde treeikers varianter fra Marchesini, og disse fører tankene til verstingen 1299 Panigale. Bremsene foran kommer fra tidligere nevnte supersport-sykkel, det handler altså om Brembo M50 Monobloc-kalipere og 330 millimeters bremseskiver fra samme produsent. Bakre bremseskive måler 245 mm i diameter med tostemplet kaliper, også fra Brembo.
Hva synes du om Ducati Monster 1200 R?
Foto: Ducati