Ducati lanserer ensylindret motor med nesten 80hk

Ducatis nye 659 ccm Superquadro Mono gir 77,5 hk – sprekt!

Den nye Ducati Superquadro Mono-motoren på 659 ccm klarer mer enn 10.000 omdreininger og yter 77,5 hk ved 9750 omdr. Motoren har en ytelse som er mer eller mindre uovertruffen når det gjelder ensylindrede motorsykkelmotorer, og viser en fremtid basert på Ducatis fortid. Den fortiden er ikke så lenge siden: Utgangspunktet er 2018 og den endelige versjonen av 1299 Panigales 1285cc Superquadro-motor. Nå, fem år senere bruker Ducati teknologien fra V-twin motoren i sin nye ensylindrede, selvfølgelig oppkalt etter Supermono 550 fra 1993.

Ducati har brukt stempelet med 116 mm boring; forbrenningskammerets form; 46,8 mm titan innsugsventiler; og 38,2 mm stål eksosventiler. Ventilene styre selvfølgelig desomdromisk.
Slaglengden er 62,4 mm slaglengde for å oppnå det Ducati kaller det «mest ekstreme» boring-til-slag forholdet som noen gang er sett på en ensylindret gatemotor. Det korte slaget betyr høyt turtall, rødmerkingen er på 10.250 rpm og maksimal effekt på 77,5 hk kommer ved 9 750 rpm. Dreiemoment er 63Nm ved 8 000 rpm. Effekten økes til 85 hk ved 9500 rpm når racing Termignoni racingeksos monteres.

Ducati har brukt racingteknologipå motoren, inkludert Diamond Like Carbon belegg på stempelpinnen og «box in box» design på stempelet. Det er samme teknologi som brukes på Ducati Panigale V4 Rs Desmosedici Stradale-motor. DLC brukes også på det desmodromiske systemets vippearmer, akkurat som i motoren til Desmosedici MotoGP-motoren. Til tross for motorens høye ytelse og teknologi sier Ducati at 659cc Superquadro Mono vil ha serviceintervaller med sjekking, evt justering av ventiler på 30 000 km og oljeskift på 15.000 km. Hva motoren skal montedres i blir vist på Eicma 7. november

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser