Ducati klar for sidevogncross

Revival Cycles er kjent for å bygge stilrene og mekanisk vakre motorsykler. Dette er også lett å se hos denne sykkelen fra verkstedet i Austin, Texas. Men det er ingen underdrivelse å påstå at de har tøyd grensene noe.

Revival fikk oppdraget med å bygge en motorsykkel som skulle gis bort i en konkurranse i regi av bourbon-produsenten Rebel Yell. De fikk ikke andre retningslinjer, men etter en kveld på byen hadde de planene klare – det skulle bli en sidevogncrosser. Sporten er nesten helt ukjent i USA, og byggerne i Revival Cycles bestemte seg for å gjøre noe med saken.

I garasjen sto en Triumph Bonneville, en MV Agusta Brutale, en Moto Guzzi Centauro, samt en Ducati ST4 fra 1999. Ingen av disse var spesielt velegnet for bygging, men valget falt til slutt på Ducatien. Den ble strippet ned til bare ramme og motor. Tanken er en egen aluminiumkonstruksjon, og skjermene kommer fra en Honda SL350.

Bakrammen bygde de selv, men salen er spesialbestilt. Gaffelen, et WP-produkt på 48 millimeter, kommer fra en KTM, svingarmen stammer fra en Ducati Monster, og bakdemperen er en spesialbygd Öhlins-utgave. Eikefelgene måler 17 tommer og er skodd med Metzler Karoo 3-dekk.

Motoren på 107 hestekrefter er original, men har fått luftfilter fra K&N og et spesialbygd eksossystem i rustfritt stål. Uten sidevognen veier sykkelen, som er døpt til Odioso (italiensk for frastøtende!) 172 kilo – til sammenligning veier originalen cirka 236 kilo.

Ledningsnettet fungerer ved hjelp av en digital styreenhet fra Motogadget, og alle lys er av LED-typen. Lakkeringen skyldes at motorsykkelen er bygd med en spesiell hensikt: Å ha det moro.

Vil du vite mer om Revival Cycles, det fantastiske verkstedet deres og filosofien rundt motorsykler, anbefaler vi Mat Oxleys reportasje fra besøket i Austin. Denne kan du lese i spesialmagasinet Retro.
 

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser