Det har lenge vært snakk om at Ducati har lyst til å prøve seg på endurance racing og nå er de der. Rett nok ikke med fabrikksteam, men Hertrampf Racing Endurance Team har valgt Panigale V4 R som sitt våpen i serien.
Teamet deltok i Bol d’Or, men møtte motgang da sykkelen måtte bryte et stykke ut i løpet. Årsaken var vanskelig å forutse: Det kalde været under stevnet, kombinert med de overdimensjonerte radiatorene som brukes i WSBK, gjorde
at oljetemperaturen falt ned under driftstemperatur. Dette igjen førte etter hvert til redusert oljetrykk. Teamet valgte å bryte framfor å risikere å ødelegge motoren. Dette demonstrerer med all ønskelig tydelighet at sykler som gjør det bra i WSBK må gjennomgå en del endringer før de duger i WEC – blant annet en vesentlig større bensintank og endret kjølesystem. Ellers: Sykkelen har standard LED lys, elektronikkpakken kommer direkte fra fabrikken og er utviklet av Davies og Bautista. Motoren er også den samme som brukes i Ducatis WSBK team. Dekkene er, selvfølgelig, levert av Pirelli. Neste løp for teamet er Sepang 8-timers i desember. Det blir interessant å se hvordan teamet og sykkelen utvikler seg gjennom sesongen.