Marco Sairu er sjef for Ducatis motorprosjekter, og Andrea Cucculelli er en av ingeniørene som har jobbet spesifikt med 959-motoren. Her svarer de på noen spørsmål om motoren. Ha i bakhodet at spørsmålene ble stilt av Ducati selv, men du får likevel et par interessante opplysninger.
Når det gjelder effekt og dreiemoment, hvor viktige er disse faktorene for 959 Panigale?
– 959 Panigale er designet for moro langs landeveien og ytelse på racingbanen. På grunn av dette er, med respekt for 899 Panigale, effekten økt fra 148 til 157 hestekrefter, sammen med en betydelig økning av dreiemomentet fra 5 000 rpm.
Den høyere effekten øker ytelsen når det gjelder toppfart, mens momentet i 959 Panigale muliggjør mer lett tilgjengelig ytelse i svingene. I tillegg til dette gir det høyere momentet mer tilfredsstillende egenskaper i lav og medium hastighet, uttaler Marco Sairu.
Hvis vi går mer grundig inn på tekniske detaljer, fortell mer om motoren.
– Motoren er en videreutvikling av den som ble montert i 899 Panigale. Vi har valgt å beholde samme boring, men å forlenge slaglengden til 60,8 millimeter, samme som hos 1299 Panigale. Vi får dermed en mindre ekstrem Superquadro, men som har de samme fordelene når det kommer til høyere moment, forteller Andrea Cucculelli.
Til slutt, vedrørende Euro4-kompatibiliteten, så har denne motoren fått komponenter som gir mindre mekanisk ulyd, uttaler Marco Sairu.
Vil du lese om hvordan det faktisk er å kjøre denne motorsykkelen, er det best å sikre deg Bike 2/15. Der prøvekjøres sykkelen av Christer Miinin,så hold utkikk i butikkhyllene!
Foto: Ducati