Hei, Christer, hvordan går det?
– Bare bra. Jeg har unnagjort et par skikkelige kjørepass på Valencia mens dere sliter med ruskevær der hjemme, så det ville vært feil å klage.
Ja, vi går rett på sak. Hva kan du si om nye Ducati 959 Panigale?
– Mye er likt den ”gamle” 899, men denne modellen er for eksempel oppdatert med en grundig omarbeidet motor med cirka ti nye hestekrefter.
Er det noe Ducati er litt ekstra stolt over med motorsykkelen?
– Jo, de mener at dette er en av de første sportssyklene på markedet som klarer de tøffe utslippskravene som kommer i og med den nye Euro4-normen. Det er blant annet de nye kravene som ligger bak den litt spesielle designen av eksossystemet med dobbel lyddemper.
Ok, så den har blitt renere. Men du sa noe om ti ekstra hestekrefter?
– Ha ha, ja. Ved å blant annet øke slagvolumet fra 898 til 955 kubikk har motoren nå seks prosent høyere effekt og åtte prosent mer moment, 157 hestekrefter og 107,4 Newtonmeter. Hvordan dette ga seg til kjenne da jeg satt i salen, får dere lese mer om i Bike 2/15; hold utkikk butikkhyllene!
Foto: Ducati