De første leveransene av nye YZF-R6 kommer til forhandlerne medio april – Yamaha lover at en spennende ny epoke i supersportskjøring i mellomvektsklassen snart er her.
Den firesylinders rekkemotoren på 599 cc, som er i samsvar med EU4, yter 87,1 kW (118,4 hk) ved 14 500 o/min, og har et moment på 61,7 Nm (6,3 kg-m) ved 10 500 o/min. Den har ifølge produsenten den mest avanserte elektroniske styringsteknologien som noensinne er sett på YZF-R6.
Med det nye sekstrinns antispinnsystemet (TCS) kan du velge forskjellige modi mens du kjører – og Quick Shift System (QSS) gir clutchfri oppgiring ved hjelp av den sekstrinns girkassen med tett utveksling. I tillegg drar den nye modellen nytte av flere andre YZF-R1-teknologier, samt ytterligere forbedringer som forbedrer generell presisjon og kontroll.
Prisen for YZF-R6 2017 starter på 184 900 kroner. Kjøreklar vekt er 190 kilo.
Yamaha har utviklet et bredt utvalg av originalt tilbehør – inkludert et utvalg av racingdeler som ikke er godkjent for kjøring på vei – som gjør at hver YZF-R6-eier kan forbedre ytelsen, tilpasse stylingen og lage en unik og individuell racingmaskin. Serien inkluderer blant annet et fullt racingeksosanlegg, samt en eksospotte som er godkjent til kjøring på vei. Det finnes også et utvalg av bremser og clutchhendeler, samt setedeksel og skjermer – pluss mye mer.