Suzuki trakk seg ut av MotoGP og World Endurance racing for å frigjøre ressurser til forskning på karbonnøytral / gjenvinnbar fremdrift. «Karnonnøytralitet handler ikke bare om elektro. For øyeblikket jobber Suzuki med flere forskjellige alternativ – avhengig av slagvolum» sier Suzukis markedsføringssjef Nobuo Fujii. «Derfor investerer vi i forskning på den type fremdrift og hva som må bli fremtiden for Suzukis modellutvalg – også med hensyn til hva samfunn og lovgiving krever.» Videre: «Fra et produksjonssynspunkt – når vi har utviklet og produsert en ny motorsykkel er det gunstigere for oss å gjøre full bruk av den». Han antydet videre at det kunne komme flere nye modeller med den nye 776 ccm parallelltwin motoren som sitter i GSX-8S og V-Strom 800DE, men ville ikke gå nærmere inn på hvilke
modelltyper det kunne bli.
Uttalelsene føyer seg pent inn i rekken av det som er sagt fra andre store produsenter som arbeider intenst med å utvikle karbonnøytralt drivstoff for forbrenningsmotorer. Det samme gjelder en så tung teknologileverandør som Formel 1. Når slike kapasiteter setter seg et mål har det lett for å bli en realitet.