Dekkdager hos NMCF-forhandlerne 29. og 30. april:

Thomas Thøgersen er sjef for MC-dekk hos Bridgestone og kan dekk. Les rådene hans og kjør tryggere!

Har du opplevd under sesongens første kjøretur at motorsykkelen styrer litt tregere enn du minnes fra siste turen på høsten? Det er du ikke alene om.
Det er nemlig helt vanlig at dekkene mister noe av trykket i løpet av vinterhalvåret. Og for lavt dekktrykk kan føre til en mer tregstyrt MC.

Hvorfor skal man sjekke dekktrykket når sesongen starter?
«Det viktigste argumentet er for å kontrollere om dekkene har riktig lufttrykk. Sannsynligheten for at trykket har endret seg siden du satte bort sykkelen på høsten er stor.
Jeg pleier å sammenlikne med å blåse opp en ballong hjemme. Alle har erfart at luften forsvinner fra ballongen over tid. Det samme gjelder et MC-dekk. Lufta vil forsvinne litt og litt.
Et dekk vil aldri vært hundre prosent tett, og vi må regne med at det alltid vil miste en del av luften», forklarer Thomas Thøgersen. Han er produktsjef for Bridgestone i Norge.

Thomas Thøgersen forteller at for lavt dekktrykk kan gi flere konsekvenser. Endrede kjøreegenskaper er én av disse:
«Konsekvensen av for lavt dekktrykk kan være at kjøreegenskapene blir dårlige. Motorsykkelen blir tungstyrt, med resultat av at du ødelegger kjøreopplevelsene og egenskapene i sykkelen», forklarer han.

En annen konsekvens kan være feil slitasje og kortere levetid på ditt dekk.
«Hvis man kjører med for lite luft over en lengre periode, så er det risiko for at dekket slites feil.
Da risikerer du å måtte bytte dekk lenge før det faktisk er utslitt. Dekket skal være jevnt slitt. Såkalt «trappeslitasje» kan være et tegn på at dekket ikke slites ut «riktig».
For lavt dekktrykk være forklaringen. Om du er usikker, så stikk innom NMCF-forhandleren og be om en vurdering av ditt dekk.
Dekktrykk er en av de få tingene en MC-fører må følge på selv. Og det koster deg ingenting å sjekke trykket med jevne mellomrom».

For lite dekktrykk kan gi også økt forbruk på din motorsykkel.
«Det utgjør ikke veldig mye i kroner og ører, men i det lange løpet kan det ha en betydning. I disse tider er det nok noen som mener det er greit med et ekstra fokus på forbruk».
Når det gjelder dekktrykk for et konkret dekk, så er rådet tydelig fra eksperten:
«De ulike MC-produsentene har konkrete anbefalinger. Og det er en grunn til dette. Både MC-produsentene og dekkprodusentene har testet dekkene grundig, og vet hvilket trykk som fungerer best.
Mitt soleklare råd er å følge produsentenes anbefalinger».

«På svingarmen eller ved kjedekassa skal det stå anbefalt lufttrykk på din MC. Du kan også gå inn på websiden til de ulike dekkprodusentene og se hva de anbefaler for de ulike modellene.
Da er du trygg på at du kjører med riktig dekktrykk, som tilfører din motorsykkel de beste egenskapene», sier Thomas.

Ifølge loven er det 1,6 millimeter mønsterdybde som gjelder, altså det samme som på personbildekk. Dekkene ha en mønsterdybde på minimum 1,6 millimeter.
«Det anbefales imidlertid at denne lovbestemte grensen sees som en absolutt minimumsgrense. Dekk med mindre en 2 millimeter mønsterdybde,
eller med stor forskjell i slitasje over dekkets tverrsnitt, kan ha en betydelig negativ effekt på kjøreegenskaper og generell sikkerhet, og bør byttes», sier han.

Risikoen for vannplaning øker når mønsteret blir markant dårligere. Det bør man være observant på – spesielt dersom man kjører mye på vått underlag.
Det er ikke sånn at et MC-dekk er dårlig straks det begynner å bli slitt, men det er heller ikke sånn at man må kjøre ned til 1,6 millimeter før man bytter dekk.
Dekkflaten på asfalten er på størrelse med et kredittkort og i motsetning til en bil så har man bare to hjul. Det betyr at vi er litt mer sårbare enn på en bil. Det er alltid smart å være på den sikre siden.

«Dessverre ser vi hvert eneste år dekk hvor stålkorden er synlig. Noen tenker kanskje at de ikke skal bytte til nytt dekk før neste sesong.
Men dersom disse hadde visst hvor lite gummi det er igjen da, så hadde de trolig ikke turt å kjøre med slike dekk.
På høsten er det dessuten ofte litt fuktige og glatte forhold. Det kan i mange tilfeller være smart å ikke utsette dekkbytte til våren», slår han fast.

5 gode dekktips i forbindelse med MC-sesongstarten:

1: Ta en visuell sjekk av dekkene, det bør du gjøre hver gang du skal ut og kjøre. Se om det er kommet noen stifter eller annet som skader dekket. Denne sjekken er en god og billig forsikring.
2: Sjekk dekktrykket. Riktig dekktrykk finner du enten bak på svingarmen/ved kjedekassen, eller på websiden til produsentene. Bruk gjerne en egen dekktrykkmåler som måler nøyaktig.
3: Sjekk mønsterdybden. Minstekravet er 1,6 millimeter. Men vurder om du skal bytte før dette, spesielt dersom du kjører en del på vått underlag.
4: Se om dekket er slitt normalt om ikke har for eksempel «trappeslitasje». Spør NMCF-forhandleren om råd dersom du er usikker.
5: Dekk aldres langsomt, og eldre dekk kan bli harde og miste egenskapene. Spør din NMCF-forhandler om råd dersom du er usikker på tilstanden på dine dekk.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser