Dekkdager hos MC-faghandlerne torsdag 25. april.

Thomas Thøgersen er MC-ansvarlig hos den norske Bridgestone-importøren Gjerde & Byhring.

Pressemelding fra NMCF: Torsdag 25. april er det «Dekkdager» hos NMCF-forhandlere over hele landet, med gode tilbud, nyttige tips og god stemning i butikken. Vi har fått dekkeksperten til å gi sine beste råd for MC-dekk.

«Når skal jeg bytte dekk på min motorsykkel?» Det er et spørsmål mange forhandlere får i disse sesongstart-dager fra MC-kundene. Vi har gitt «mikrofonen» til dekkekspert Thomas Thøgersen. Han er MC-ansvarlig hos den norske Bridgestone-importøren Gjerde & Byhring.

Loven avgjør
-Det mest åpenbare svaret er at du må bytte når dekket er utslitt og det er lite mønster igjen i dekket. Loven sier at det minimumsdybde på mønster er 1,6 millimeter. Det er altså lovens krav som bestemmer når et dekk er utslitt, sier Thomas Thøgersen.

-Men det er ikke alltid det er smart å kjøre til dekket er helt nedslitt. Slitte dekk har dårligere egenskaper enn nyere dekk, det gjelder spesielt på våt veibane. Bremselengde og grep på vått underlag blir betydelig dårligere når mønsteret reduseres, legger han til.

-På våren er man gjerne litt «rusten» etter en lang vinter uten kjøring. Du blir ikke en bedre fører med slitte dekk på sykkelen, og dersom du kjører en del på vått underlag, så anbefaler jeg å starte sesongen med nye dekk, dersom du er i tvil.

Faghandleren hos NMCF har kompetansen til å fortelle deg om det er på tide å bytte dekk, eller om dekkene trygt kan kjøres med denne sesongen, sier Thomas Thøgersen.

Levetid
Levetid på MC-dekk er alltid et tema. Thøgersen understreker at alder ikke nødvendigvis er den eneste faktoren som avgjør «best før-datoen» på dine dekk:

-Dekk som har vært lagret riktig – det vil si mørkt, tørt og kjølig – har lengre levetid enn et like gammelt dekk som har vært i bruk under kjøring. Aldringsprosessen starter for alvor når dekkene tas i bruk, sier han.

-Det kan altså være vesentlig forskjell på tre år gamle dekk som har vært lagret riktig, og dekk som er kjørt med i fem år. Også her vil din nærmeste faghandler hjelpe deg med å gjøre en vurdering av dine dekk, sier Thomas Thøgersen.

Riktig lagring er helt avgjørende for at kundene får gode dekk på sin motorsykkel. Du kan alltid være trygg på at NMCFs faghandlere har dekk som er lagret riktig eller ikke er gått ut på dato.
-Dekk er satsningsområde hos våre forhandlere og alle forhandler skal til enhver tid ha gode alternativer til din MC-modell, sier Olaf Olstad i NMCF.

Kan få konsekvenser
Olstad anbefaler også å ta turen innom faghandleren 25. april: -MC-dekk er et fag som bransjen tar på fullt alvor. Å bytte dekk på bil og MC er to forskjellige ting. Motorsykkelkjøring er en betydelig mer følsom aktivitet enn bilkjøring og det er helt avgjørende at forhandleren både hjelper deg med å velge riktig dekk som passer perfekt til MC og at arbeidet med å bytte dekk blir utført på en fagmessig korrekt måte. Det krever rett og slett en egen kompetanse for av og påmontering av MC-hjul. En feilmontering kan få dramatiske konsekvenser, dersom komponentene ikke blir montert i henhold til produsentenes retningslinjer, sier Olstad.

Klikk her for å finne din nærmeste MC-forhandler

Torsdag 25. april er det altså dekkdag hos NMCFs forhandlere over hele landet. Her er gode tips om MC-dekk.

5 gode dekktips i forbindelse med MC-sesongstarten:

  1. Ta en visuell sjekk av dekkene, det bør du gjøre hver gang du skal ut og kjøre. Se om det er kommet noen stifter eller annet som skader dekket. Denne sjekken er en god og billig forsikring.
  2. Sjekk dekktrykket. Riktig dekktrykk finner du enten bak på svingarmen/ved kjedekassen, eller på websiden til produsentene. Bruk gjerne en egen dekktrykkmåler som måler nøyaktig.
  3. Sjekk mønsterdybden. Minstekravet er 1,6 millimeter. Men vurder om du skal bytte før dette, spesielt dersom du kjører en del på vått underlag.
  4. Se om dekket er slitt normalt om ikke har for eksempel «trappeslitasje». Spør NMCF-forhandleren om råd dersom du er usikker.
  5. Dekk aldres langsomt, og eldre dekk kan bli harde og miste egenskapene. Spør din NMCF-forhandler om råd dersom du er usikker på tilstanden på dine dekk.

En autorisert faghandler i NMCF sjekker alltid dette ved dekkbytte:

  • Hjullager
  • Bremser
  • Foringer
  • Lufttrykk
  • Kjede (justeres ved behov)
  • Drev
  • Bakdemper (sjekkes for eventuell lekkasje)
  • Styrelager

I tillegg får du garantert de dekkene som er optimale for din MC når du handler dekk hos NMCF-forhandleren. Det innebærer blant annet at det alltid monteres familiære dekk foran og bak, for å opprettholde kjøreegenskapene. Og NMCF-forhandlerne bruker aldri såkalte OM-dekk. OM-dekk er dekkene som er montert på en ny motorsykkel fra fabrikken. Disse har som regel tynnere gummi og har kortere levetid.

De ulike dekkprodusentene har ulike typer dekk, og levetiden kan variere mellom dekk fra samme produsent. Dette er viktig å være klar over når man bytter dekk på MC. Derfor har vi en fast regel om at NMCF-forhandlerne ikke har lagerført OM-dekk, men kun dekk med lengere levetid, sier Olstad.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser